Pieter van Empelen: Het gaat nooit om gebouwen

Pieter van Empelen Foto Jan van Breda Beeld
Pieter van Empelen Foto Jan van Breda

DE VERKIEZING VAN DE AMSTERDAMMER VAN HET JAAR

Pieter van Empelen is bouwcoördinator van de Hermitage. De immense verbouwing werd zowaar binnen de tijd en het budget afgerond.

Hij is de man die maanden lang zocht naar ventieltjes. Van die kleine ventilatieventieltjes, die condens moeten voorkomen op de dubbele ramen van de Hermitage, maar ze moesten ook de goedkeuring wegdragen van de architect. Het veertigste of vijftigste ventieltje kreeg de zegen. Mits ze allemaal werden geverfd in de kleur RAL 9010.

Pieter van Empelen (Jutphaas, 1943) coördineerde de bouw van de Hermitage, van de ventieltjes tot het wegbreken van alle vloeren. Dat gebeurde nog binnen de tijd en het budget ook, en daarmee is de Hermitage van Van Empelen een witte raaf tussen Amsterdamse bouwprojecten als het Rijksmuseum en de Noord/Zuidlijn.

Het voormalige ziekenhuis Amstelhof werd van dak tot souterrain gestript en het complex met wandjes en kamertjes veranderde in een licht, open gebouw, zonder de authentieke sfeer te verliezen. De nieuwe vloeren konden vijfhonderd kilo per vierkante meter dragen in plaats van 250, leidingen verdwenen in de muren en in gangen werden luchtgordijnen gemaakt, nauwelijks te voelen voor de bezoeker, die ervoor zorgen dat de luchtvochtigheid gelijk blijft in de museumzalen, terwijl in het restaurant in de zomer toch de ramen open kunnen.

Dat zijn van die kleine triomfen voor een bouwcoördinator.

Van Empelen: ''Het publiek zal het nooit merken, alleen ik zie het.''

Begin december hadden al 540.000 mensen de Hermitage bezocht. Ze kwamen voor de kunst uit de grote Hermitage van Sint Petersburg, maar ook voor het gebouw. De rij stond geregeld tot aan de brug over de Nieuwe Herengracht, die van het Anne Frankhuis was er ineens een spitsstrook bij.

De Hermitage was de sensatie van het jaar.

Natuurlijk, de grote man achter de Hermitage is Ernst Veen, maar die loopt al krom van de complimenten en lintjes. En zonder zijn team en de architecten Hans van Heeswijk, Evelyne Merkx en Michael van Gessel had Van Empelen het ook niet gered, hij is de eerste om het te roepen.

Van Empelen: ''Ernst Veen is niet de man die op de bouw gaat controleren of de ramen wel passen. Daar heb je een neerlandicus voor nodig.''

Want voor een bouwcoördinator heeft Van Empelen een opmerkelijke achtergrond, daar helpen die twee jaar Technische Hogeschool in Eindhoven weinig aan.

Tijdens zijn studie Nederlands in Amsterdam was hij in 1967 één van de oprichters van cabaret Don Quishocking. De componist en pianist verliet de groep in 1977 om directeur te worden van het Maritiem Museum in Rotterdam, waar hij verantwoordelijk was voor de nieuwbouw. Vanaf 1991 leidde hij de bouw van het Cobra Museum. Intussen regisseerde hij theaterprogramma's van Youp van 't Hek en de Berini's.

Nee, die combinatie is helemaal niet raar. Van Empelen: ''Het gaat nooit om gebouwen. Een gebouw is een huls voor wat je met mensen wilt. Een lied is ook een huls waarmee mensen iets kunnen. In het theater of in de bouw van een museum - ik doe hetzelfde.''

Eind maart, na de herinrichting van twee vleugels, vertrekt Van Empelen bij de Hermitage. Hij wil een nieuwe cd maken, en daar 'bakt' hij wel een theaterprogramma omheen.

Dus het projectbureau Noord/Zuidlijn hoeft hem niet te bellen. (HANS VAN DER BEEK, FOTO JAN VAN BREDA)

Terug naar de verkiezing.

Bekijk het protret van Pieter van Empelen op at5.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden