Picnic in creatief mekka New York

De website van Picnic. Foto www.picnicnetwork.org

President Obama had zich zeker op zijn gemak gevoeld in het New Museum aan de Bowery tijdens de Picnic Salon in New York, het eerste buitenlandse uitstapje van het Amsterdamse multimediafestival Picnic. Op het menu: 'Het omhelzen van verandering en de heroverweging van de economie, de maatschappij en het leven.' In het Obamiaans: change we can believe in, afzender Amsterdam.

Het is de eerste stap over een fysieke grens van het jaarlijkse Picnicfestival in de Westergasfabriek, nu in de Picnic Salon in het New Museum in New York. Picnic brengt creatievelingen uit verschillende landen bij elkaar en wil een platform zijn voor ideeën waar de wereld tegelijkertijd kleiner en groter, langzamer en sneller, maar het liefst beter van wordt.

Multimediaal onderzoek en ontwikkeling, economische heroverweging, groene concepten: het zijn grote woorden die pas inhoud krijgen als er op de vierkante centimeter mee aan de slag wordt gegaan. Daar doen de Picnicoprichters Bas Verhart en Marleen Stikker dan ook enorm hun best voor tijdens hun evenement in Manhattan, het creatieve mekka waar hun netwerk goed is vertegenwoordigd.

In de hal van het museum krioelt het van de internetnerds, spelletjesbedenkers, grafisch ontwerpers, maar ook schrijver Russel Shorto met een game over zeventiende-eeuws handel drijven in het jaar tweeduizendzoveel en Michael Johnson, technisch genie van filmmaatschappij Pixar.

Netwerken speelt een belangrijke rol bij alle ambitieuze plannen die voortkomen uit de workshops die Picnic organiseert. Iets als My personal Kyoto - een nog te ontwikkelen idee om in je eentje aan het Kiotoverdrag te voldoen - is veelbelovend, maar het moet wel worden betaald en geproduceerd.

Een veelbesproken onderwerp is dan ook de manier waarop mensen die ver van elkaar zijn verwijderd met elkaar in contact treden. ''Een stad is niet meer alleen een fysiek ding. Burgers hebben zelf een onzichtbare stad van informatie gebouwd die veel verder reikt,'' zegt Ben Cerveny, één van de New Yorkse sprekers die veel weet van urban planning.

De meeste deelnemers van Picnic zijn superbedreven in het gebruik van sociale netwerken op internet. ''Vanuit je eigen kleine denktank kun je een eind komen. Toch is het voor de vooruitgang ook belangrijk dat we elkaar in de ogen blijven kijken,'' zegt Nick Bilton, die The New York Times multimediaal klaarstoomt. Hij wordt heel vrolijk van de verticale moestuin, van gerecyclede waterflessen, bedoeld voor stedelingen zonder buitenplek.

De ontwerper van de moestuin praat verderop met het Pixargenie en met Eben Bayer, de uitvinder van biologisch afbreekbaar isolatiemateriaal van paddenstoelen, waarmee hij vorig jaar de Green Challenge van Picnic won. Zijn paddenstoelen zijn misschien niet zo schattig als Wall-E, uit het gesprek zou zomaar een groen, nieuw Pixarpersonage kunnen ontstaan. (ELS QUAEGEBEUR)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden