Picnic gaat in (bijna) heel Amsterdam bezorgen

Onlinesupermarkt Picnic gaat vanaf half februari in - bijna - heel Amsterdam bezorgen. De tweede appsuper van Nederland wil zo profiteren van de animo in de hoofdstad voor het thuisbezorgen van boodschappen.

Beeld Marc Driessen

Picnic, dat een jaar geleden in Amsterdam begon met bezorging in Oost en Zuidoost, wil het aantal klanten in de hoofdstad, nu ruim 35.000, flink uitbreiden. Alleen de grachtengordel en IJburg blijven nog een witte vlek.

"We kunnen goed zien waar onze toekomstige klanten zitten," zegt topman Michiel Muller van Picnic. "In de binnenstad wonen relatief weinig mensen. De animo is groter in Zuid of West, dus daar hebben we voorrang aan gegeven."

IJburg valt vooralsnog buiten de boot vanwege de verkeerssituatie; de elektrische bezorgkarretjes kunnen 50 kilometer per uur, terwijl op de toegangswegen naar de wijk 70 kilometer per uur wordt gereden.

Elektrische wagentjes
De Amsterdamse boodschappen komen uit een distributiecentrum dat Picnic vorig jaar opende in Diemen, maar moeten vanwege de beperkte actieradius van de wagentjes worden verdeeld in lokale 'hubs'.

Die zijn lastig te vinden. "Er is veel vraag naar logistieke ruimte," zegt Muller, "en er zijn veel kapers op de kust." Voor bezorging in Noord moest het bedrijf uitwijken naar Zaandam, maar dat kan volgens de topman ook voordelig uitvallen. "We sluiten niet uit dat we ook in Zaandam zullen bezorgen."

Zuid en West worden vanaf de Johan Huizingalaan bevoorraad. Picnic had al een hub op Overamstel.

Ook in de Amsterdamse wijken waar Picnic al bezorgt, gaat de capaciteit omhoog. Picnic is dan ook op zoek naar personeel om de groei op te vangen. Er zijn nu zestig wagentjes en tweehonderd bezorgers voor Amsterdam, dat moet eind dit jaar zijn verdubbeld.

Picnic kreeg eind vorig jaar kritiek van vakbond FNV over de werkomstandigheden in zijn distributiecentra. "We hebben de bond uitgenodigd zelf eens te komen kijken," zegt Muller.

Haloumi en sojamelk
Amsterdam is momenteel de zesde stad voor Picnic, dat in 2015 in Amersfoort begon. Met de stadsbrede uitbreiding moet Amsterdam de nummer één worden.

De hoofdstad vormt wel een bijzondere enclave. Naast traditionele toppers als melk en bananen scoren hier vooral biologische producten goed. Plat mineraalwater, haloumi, sojamelk en Griekse yoghurt worden in Amsterdam vier keer zo veel verkocht als elders.

Picnic telt in heel Nederland nu 275.000 klanten; in 2017 waren dat er 90.000. Vanwege de groei­spurt maakte het bedrijf over 2017 een verlies van 45,5 miljoen euro. Hoe de cijfers over 2018 uitvallen, is nog niet bekend.

Muller voorspelt dat het bedrijf in 2021 winst zal maken. "Dat hangt af van de vraag hoe snel we verder groeien. We willen in hoog tempo gebieden toevoegen. Vorig jaar zijn we in Brabant actief geworden en daar gaan we nu uitbreiden. En binnenkort starten we in Rotterdam beneden de Maas."

Ook wordt gewerkt aan uitbreiding van de boodschappenbezorging in de Amsterdamse regio.

Lees ook: Online super Picnic bestormt de thuisbezorgmarkt

Picnictopman Michiel Muller scoorde eerder met Tango (tankstations) en Route Mobiel (wegenwacht).
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden