Philips stapt definitief uit televisiemarkt

Philips stapt definitief uit de televisies. Het merk verkoopt zijn resterende belang van 30 procent in de eigen televisieactiviteiten aan het Taiwanese TPV.

null Beeld anp
Beeld anp

Philips stootte in 2012 al 70 procent van zijn televisieactiviteiten aan de Taiwanezen af. Tegelijkertijd werd afgesproken dat de voormalige tv-tak, die werd gedoopt tot TP Vision, toestellen onder de Philipsvlag zou blijven maken.

Afscheid van aandelenbelang
Aan die afspraak wordt nu nauwelijks getornd. 'Maar de omstandigheden in de televisiemarkt zijn zodanig veranderd sinds de samenwerking met TPV is gestart, dat het nu zinvol is om ook afscheid te nemen van ons aandelenbelang', zegt een woordvoerder van Philips.

De verkoop, waarover geen financiële details bekend worden gemaakt, zal volgens hem geen gevolgen hebben voor de televisies die onder Philipsvlag in de winkel staan. Over gevolgen voor de organisatie - TP Vision is in Amsterdam gevestigd en staat onder Nederlandse leiding - is nog niets bekend.

Geen aandeelhouder
TPV blijft na de verkoop Philips een deel van zijn omzet - 2,2 procent uit de televisietak - betalen voor het gebruik van de merknaam Philips op de tv's die het produceert. 'Het blijft in ons belang om een succes te maken van deze televisieactiviteiten, ook als we geen aandeelhouder meer zijn.'

Wel is het minimumbedrag dat de Taiwanezen jaarlijks aan Philips overmaken verlaagd van vijftig naar veertig miljoen euro. 'Ook dat heeft te maken met de veranderende omstandigheden in de televisiemarkt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden