Petities tegen Javabrug aan beide kanten van het IJ

De komst van de brug over het IJ stuit op verzet. Inmiddels lopen er twee handtekeningenacties waarin getwijfeld wordt aan de behoefte van een brugverbinding.

Jasper Piersma
Volgens bewoner Jessica Denkelaar is 'klakkeloos' gekozen om de brug van en naar het Java-eiland te laten lopen. Beeld Marijke Stroucken
Volgens bewoner Jessica Denkelaar is 'klakkeloos' gekozen om de brug van en naar het Java-eiland te laten lopen.Beeld Marijke Stroucken

Een groep Noorderlingen heeft inmiddels ruim 700 handtekeningen verzameld met hun petitie Geen Brug over het IJ. Volgens hen is er niet echt behoefte aan en wordt de brug te hoog voor fietsers. De initiatiefnemers zeggen dat er meer behoefte is aan een fietstunnel, of de inzet van meer pontjes.

Ook aan de overkant, op het Java-eiland, twijfelen bewoners in een petitie aan de brug, vooral omdat er volgens hen te weinig onderzoek is gedaan naar de geschikte locatie ervan. "Een brug op deze plek lost het probleem niet op omdat Amsterdammers vanuit het centrum alsnog ver om moeten fietsen," zegt Jessica Denkelaar namens de bewoners.

iPad
Denkelaar stelt voor dat de gemeente 'een stapje terug doet' en alsnog onderzoek gaat doen onder pontreizigers. "Zet in Noord en bij het Centraal Station studenten neer met een iPad en laat ze reizigers vragen wat ze willen: een brug in het oosten, of in het westen," aldus Denkelaar.

Wanneer het goed onderbouwd is en er dus veel steun blijkt te zijn voor de brug, zal Denkelaar niet in de weg liggen. "Dan is het zo, ook al zijn er natuurlijk meer oplossingen die wat mij betreft beter zijn."

Vanaf volgende week worden bewonersbijeenkomsten gehouden waarin bezwaren over de plannen kunnen worden geuit.

Knoop doorgehakt
Volgens het College is de bouw van de brug nodig omdat het verkeer tussen de twee delen van de stad steeds intensiever wordt. Nu steken er 47.000 reizigers per dag het IJ over. In 2030 zijn dat er naar verwachting 92.000.

Over de aanleg van de brug wordt pas in 2020 definitief een knoop doorgehakt. Extra en grotere veren, met efficiëntere routes, moet de komende jaren de drukte opvangen. De verwachting is dat als de brug gereed is ongeveer een derde van het verkeer van en naar Noord gebruik zal maken van de brug. De ponten zullen dus niet verdwijnen.

Overigens wordt de optie om na 2025 nog een brug aan de westkant van het centrum te bouwen opgehouden. Dat geldt ook voor een mogelijke voetgangerspassage onder het IJ tussen CS en de Buiksloterweg.

Lees ook: De Kop van Java krijgt eindelijk haar 'bijzondere invulling' [+] en vijf lezersbrieven over het besluit over de brug

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden