Plus Blikvangers

Persoonlijke teksten die van alles kunnen betekenen

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Vandaag: The More Of You The More I Love You.

Omgezet in neon doen de gefluisterde belijdenissen aan als hartenkreten Beeld Tammy van Nerum

The More Of You The More I Love You staat er in roze neonletters aan de gevel van het gebouw aan de Apollolaan 171. Kunstkenners zullen de belijdenis en vooral het handschrift meteen herkennen: dit is een zin van de Britse kunstenaar Tracey Emin.

Emin, geboren in Londen in 1963, brak in de jaren tachtig en negentig door als een van de Young British Artists, een groep kunstenaars die onder meer bekend werd door het schokkende karakter van hun kunst.

Ook het werk van Emin is confronterend, omdat het zo ongemakkelijk persoonlijk is. Ze stelde bijvoorbeeld haar eigen bed tentoon (onopgemaakt, bezaaid met ondergoed, lege drankflessen, sigarettenpeuken en condooms) en borduurde op een tent de namen van iedereen met wie ze het bed had gedeeld.

Wie een retrospectief van haar bezoekt, leert over haar liefdesverdriet, haar abortussen, haar angsten en haar woede. Een wandeling langs haar installaties, tekeningen, borduurwerk, video's en neons voelt als bladeren door een dagboek.

Hartenkreten
Sinds 1995 maakt Emin werken met neon. Haar persoonlijke uitlatingen in haar eigen krasserige handschrift zijn door het schelle licht lang niet zo intiem als de rest van haar werk.

Omgezet in dat opzichtige neon doen haar gefluisterde belijdenissen meer aan als hartenkreten. Alsof ze je toeschreeuwt. Want dat is wat neonlicht doet: het schreeuwt. 'You Forgot To Kiss My Soul,' blèrt Emins neonwerk uit de collectie van het Stedelijk. 'I Promise To Love You,' brult een lichtkunstwerk in Museum Voorlinden.

The More Of You The More I Love You

Sinds 2017
Kunstenaar Tracey Emin
Waar Apollolaan 171

Die teksten klinken weliswaar als persoonlijke biechten, maar zijn tegelijkertijd zo algemeen geformuleerd, dat ze van alles kunnen betekenen.

Ontboezeming
Onlangs onthulde Emin bijvoorbeeld een roze neontekst op treinstation London St Pancras International die klinkt als een flirt met een passagier - I Want My Time With You - maar die volgens Emin ook een reactie is op de naderende brexit. Een ontboezeming aan alle Europeanen die er met de Eurostar arriveren.

Ook Emins flamingoroze boodschap in Oud-Zuid lijkt voor velerlei uitleg vatbaar. Vastgoedbelegger ProWinko (en later ook Kroonenberg Groep, samen de eigenaren van het kantorencomplex aan de Apollolaan) viel voor de tekst op kunstbeurs Art Basel Unlimited. Nu fleurt het een anders monotone blinde muur op.

Maar wat zegt dit werk hier? Uit Emin hier haar gevoelens aan de voorbijgangers? Is het een liefdesverklaring van de eigenaren van het pand aan hun huurders? Of is The More Of You The More I Love You een knipoog naar de pinautomaat om de hoek, waar je flappen kunt tappen?

Dit zijn alle verhalen achter (on)opvallende kunst in de stad

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden