Plus

Personeelstopman KLM: 'Alleen met onderhandelen lossen we conflict op'

Opnieuw moet de rechter te pas komen aan een actieconflict tussen KLM en de vakbonden. De maatschappij eist dat de bonden komen onderhandelen over een nieuwe cao - en daarmee hun acties opschorten. 'De huidige situatie leidt tot niets.'

Flyerend cabinepersoneel van KLM tijdens een actie op Schiphol vorige week.Beeld anp

'Onze cao is vrij helder over conflicten," zegt personeelstopman Aart Slagt van KLM. "Als we ergens niet uitkomen, moet er eerst overleg worden gevoerd. Lukt het dan ook niet, dan volgt bemiddeling. Pas daarna is er ruimte voor juridische stappen of om actie te voeren."

"Maar FNV Cabine en VNC weigeren al meer dan een jaar met ons te komen overleggen, terwijl de huidige cao al in april is verlopen. VNC wil pas komen praten als ze eerst gelijk krijgt over een lopend pensioendispuut. Daarvoor zijn ze naar de rechter gestapt. Die zaak kan maanden en maanden duren en al die tijd willen ze niet praten over nieuwe arbeidsvoorwaarden."

"Omdat ze niet willen praten, hebben wij moeten besluiten om op 40 procent van de intercontinentale vluchten een lid van de cabinebemanning minder mee te nemen, een maatregel die binnen de huidige cao past. We hadden dat veel liever niet gedaan, maar we staan voor het blok. Betere maatregelen, zowel voor het bedrijf als voor de medewerkers, om tot eenzelfde bezuiniging te komen, kunnen niet worden ingevoerd zonder de cao aan te passen."

Bemiddelaar
KLM liet vorige week in Het Parool weten bereid te zijn alle conflicten in handen te geven van een onafhankelijke bemiddelaar. "Maar ook dan stellen de bonden eerst weer voorwaarden vooraf. Het is de omgekeerde wereld dat de bonden ons verwijten dat we vooraf dictaten opleggen."

"Zij zijn het die altijd hebben geëist dat eerst het pensioenconflict wordt opgelost. Daarmee dwingen ze ons stappen te nemen en vervolgens willen de bonden weer dat wij die noodmaatregel terugdraaien, anders komen ze toch niet praten."

KLM wil volgens Slagt niet direct een verbod op de acties eisen van de rechter. "Maar we sluiten zeker niet uit dat we dat alsnog doen naarmate de acties langer duren en nog meer passagiers duperen."

Passagiers
"De acties die tot nu zijn gevoerd hadden nog geen grote invloed op onze operatie en onze passagiers. Maar nu de bonden oproepen om vanaf donderdag voor elke vlucht het werk 30 minuten neer te leggen gevolgd door werkonderbreking van 40 en zelfs 60 minuten, worden passagiers onevenredig hard getroffen."

"Deze situatie leidt tot niets. Onze tegenstellingen zijn alleen op te lossen als we bij elkaar gaan zitten. Veel medewerkers begrijpen ook niet dat er niet wordt onderhandeld of bemiddeld. Traditioneel komen KLM en bonden er altijd uit."

Aart Slagt in 2013Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden