Plus

Perfetti Sconosciuti

Het is natuurlijk een heel slecht idee. Daar zijn de zeven vrienden die een uitgebreide maaltijd met elkaar delen het over eens. Waarom het dan toch gebeurt? Sociale druk, niet voor de ander willen onderdoen en gebrek aan vooruitdenken.

Perfetti SconosciutiBeeld -

Hoe het ook gebeurt: de tafelgenoten - vier oude vrienden en de echtgenotes van drie van hen - besluiten tijdens de maaltijd hun mobieltjes open en bloot te leggen. Elk inkomend bericht wordt voorgelezen, elk telefoontje gaat op de speaker.

Het is vragen om problemen, natuurlijk, en het loopt dan ook al snel mis in de Italiaanse speelfilm Perfetti Sconosciuti ('Volslagen vreemden'). Dat de film in eigen land een enorme kaskraker werd, is niet verwonderlijk: het gegeven spreekt tot de verbeelding en de sterrencast doet de rest. Maar uiteindelijk verkwanselt de film dit sterke basisidee.

Regisseur Paolo Genovese, ook een van de vijf scenaristen van de film, vond naar eigen zeggen inspiratie in een citaat van schrijver Gabriel Garcia Marquez, die stelde dat elk mens een publiek leven, een privéleven en een geheim leven heeft.

Zwarte doosjes
Dat geheime leven zit vandaag de dag niet meer opgesloten in ons hoofd, maar is grotendeels uitbesteed aan die zwarte doosjes die we allemaal op zak hebben: de smartphones die onze dubbele agenda's, heimelijke berichten en schalkse contacten herbergt.

Een moderne doos van Pandora, zoals een van de personages in Perfetti sconosciuti het zegt. Zo vliegen tussen de antipasti en de tiramisu al snel de geheimen en verwijten over tafel.

Overbodig
Stilistisch valt er weinig over de film te zeggen, maar Genovese houdt de vaart erin en de acteurs weten goed raad met de spitse dialogen. Zij houden de film overeind, zowel in het kluchtige eerste deel als bij de meer dramatische verwikkelingen waarop het uitdraait.

Maar gaandeweg verliest Perfetti Sconosciuti zijn geloofwaardigheid, om uit te monden in een overbodig coda dat al het eerdere onderuithaalt.

Perfetti Sconosciuti

Regie Paolo Genovese
Met Marco Giallini, Alba Rohrwacher, Giuseppe Battiston
Te zien in Cinecenter, Filmhallen, FC Hyena, City

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden