Review

Perfect sense ***

null Beeld

Regie: David MacKenzie
Met: Ewan McGregor, Eva Green

In het gekunstelde apocalyptische liefdesverhaal Perfect sense bloeit tussen twee dertigers in het zicht van de ondergang van de mensheid een hevige liefde op. Hoe groter de barrière, hoe hoger het liefdesvuur oplaait. In het in het Engelse Glasgow gedraaide Perfect sense zit het met die barrière wel goed als in de stad een virus toeslaat dat mensen van hun zintuigen berooft.

De ziekte begint met een emotionele uitbarsting (hysterisch lachen of huilen), waarna het slachtoffer zijn reukvermogen verliest, enige tijd later gevolgd door het verdwijnen van smaak, gehoor en gezichtsvermogen.

Medische wetenschappers, onder wie Susan (Eva Green), staan voor een raadsel bij de snel om zich heen grijpende ziekte, die uitgroeit tot een wereldwijde epidemie. Het levert beelden op van een mondiale chaos, die een beetje doen denken aan de anarchie in Alfonso Cuaróns Children of men en Steven Soderberghs Contagion.

Ook vrouwenversierder Michael (Ewan McGregor op zijn charmantst) wordt getroffen door de crisis die de epidemie tot gevolg heeftals het restaurant waar hij werkt de deuren sluit.

De toekomst van de wereld ziet er somber uit, maar het menselijk vermogen verliefd te worden, trekt zich daar niets van aan. Sterker: als tussen Michael en Susan, die beiden ook slachtoffer worden van het virus, iets moois opbloeit, stuwen de naderende eindtijd en het verlies van bijna al hun zintuigen - vreemd genoeg blijft hun tastvermogen in tact - hun verliefdheid naar grote hoogte. Inderdaad: Eros en Thanatos liggen weer eens samen in bed.

Perfect sense gaat over leven in extreme situaties, met als strekking dat de menselijke soort zich altijd aanpast. Ook in het zicht van het vergaan van de wereld is er een alledaags leven, waarin mensen verliefd worden.

Deze interessante constatering is in Perfect sense gekunsteld uitgewerkt. De Engelse regisseur David MacKenzie, die we kennen van het meesterlijke Young Adam en het tragikomische Hallam Foe, kan worden geprezen om zijn ambitie, maar dat neemt niet weg dat hij zich aan deze film heeft vertild. (Jos van der Burg)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden