Per 1 mei deelt stad boetes uit aan vieze bestelbusjes

De milieuzone voor bestelauto's is sinds 1 januari van kracht, maar pas vanaf maandag 1 mei gaat de gemeente het binnenrijden van de zone met een te oude bestelauto ook daadwerkelijk beboeten.

Bij het binnenrijden van de milieuzone vinden automobilisten matrixbordenBeeld anp

Sinds november stuurt de gemeente waarschuwingsbrieven aan de eigenaren van bestelwagens van voor 2000. Ook vinden automobilisten bij het binnenrijden van de milieuzone matrixborden. De kentekens die door de automatische nummerplaatherkenning zijn opgemerkt als te oude bestelbusjes, worden gewaarschuwd: zij mogen de stad niet meer in.

Hardleers
Tot en met april liet wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid) het bij een waarschuwing. Zo kregen bedrijven de tijd om een alternatief te zoeken voor hun oude busjes. Vanaf 1 mei wordt het binnenrijden duurder betaald: hardleerse chauffeurs kunnen een boete van negentig euro op de mat verwachten.

Het beleid van de gemeente heeft effect, zo bleek begin maart. In de eerste twee maanden na de invoering van de milieuzone nam het aantal te oude busjes die de stad binnenrijden in hun aantal met twee derde af.

Waar in november nog 21.121 keer een te oude bestelbus de stad inreed, gebeurde dat in februari nog maar 6828 keer. Vooral in januari liep het aantal overtreders snel terug.

'Verwaarloosbaar klein'
Op het totaal van de bestelbusjes die Amsterdam binnenrijden, is het aantal te oude bestelbusjes klein. Slechts 2,8 procent van de bestelbusjes bleek in november van voor het jaar 2000.

Dat was verwacht. Wetenschappers van onderzoekscentrum TNO gingen ervan uit dat de te oude bestelauto's goed waren voor slechts 3,4 procent van de kilometers die alle bestelauto's samen maken in Amsterdam. Daarmee was het verwachte effect op de luchtkwaliteit 'verwaarloosbaar klein'.

Althans voor stikstofdioxide, een voornaam knelpunt als het gaat om schone lucht in Amsterdam. Zodra de oude busjes worden ingeruild voor nieuwere bestelauto's, hebben de motoren vaak een roetfilter. Daarom hield TNO het wel voor mogelijk dat de milieuzone voor bestelauto's de uitstoot van fijnstof en roet door het verkeer kan terugdringen.

Lees ook: Angst voor boete verjaagt meeste oude vieze busjes

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden