Plus

Pepijn Schoneveld omarmt zijn neuroses in wisselvallige show

Dat Pepijn Schoneveld nog niet aan zijn emoties is bezweken, mag je gerust een wonder noemen. Dit is een man die moet huilen als iemand hem op Twitter ontvolgt.

Pepijn Schoneveld Beeld anp
Pepijn SchoneveldBeeld anp

Een man die in paniek raakt als hij niet kan plassen. Dan is Schoneveld namelijk bang dat hij een kwartier later nogmaals de gang naar het toilet moet maken. En dan kunnen mensen zomaar denken dat hij gaat poepen. Zelfs Woody Allen zou het behoorlijk heavy vinden.

Morgen Klaart Het Op, Schonevelds tweede voorstelling, begint met de vraag of er mensen in de zaal zitten die gevoelens hebben. Dat lijkt een vreemde opening, maar hij valt uiteindelijk mooi op zijn plaats. Schonevelds soms hartverscheurende eerlijkheid dient een hoger doel dan alleen de lach.

Tragikomisch
Hij komt met een stelling: we zijn allemaal bang dat we er niet toe doen. Die angst kun je overschreeuwen door continu blije foto's van jezelf te posten op sociale media, maar je kunt hem ook accepteren.

Dat is dus precies wat Schoneveld hier probeert te doen, door zijn neuroses met de buitenwereld te delen. Het levert tragikomisch cabaret op van wisselvallige kwaliteit.

Tegenover een geestig verhaal over een gesprek tussen zijn vriendin en haar ex, die uiteraard veel knapper is dan hij, staan ook bekentenissen die wel erg veel inlevingsvermogen eisen van het publiek. Soms voel je de behoefte om hem even flink door elkaar te schudden: doe eens normáál man.

Schoneveld kan naar eigen zeggen geen liedjes schrijven. Daarom bestelde hij er vier bij collega's ('à 1400 euro per stuk'). Vooral dat van Peter van Rooijen is wonderschoon. Een zachtmoedige tekst over zijn liefde voor herfst, winter en de bijbehorende melancholie. Schoneveld zingt secuur, maar wil na afloop toch weten of we hem konden verstaan. Nergens voor nodig, die onzekerheid.

Lees het interview met Pepijn Schoneveld: 'Ik speel veel beter als ik overhoop lig' [+]

Morgen Klaart Het Op

Door Pepijn Schoneveld
Gezien 14/12, Theater Bellevue
Te zien aldaar t/m 17/12

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden