PlusPS

Pech onderweg, wat nu?

Pruttel, pruttel, opeens valt je overbeladen auto stil op weg naar het zonnige zuiden. En dan moet de vakantie nog beginnen. Wat doe je?

null Beeld Vijselaar een Sixma
Beeld Vijselaar een Sixma

Het is wel het laatste waarop je zit te wachten tijdens je ­vakantie: een kapotte auto. Wat moet je doen?

Regel één: denk eerst aan je veiligheid en die van je ­medereizigers. Zet de alarmlichten aan en draai de wielen eventueel naar rechts, zodat de auto niet zomaar terug de rijbaan op kan. Laat iedereen aan de rechterkant uitstappen. "Ga zo snel mogelijk achter de vangrail staan," zegt Ad Vonk van de ANWB.

En dan, wie ga je bellen? "Dat hangt af van je locatie," zegt Vonk. "In Nederland bel je de pechdienst, in Frankrijk moet je eerst 112 bellen - de politie helpt je dan ­verder."

Pechhulp verschilt per land
In veel landen kun je bij zusterclubs van de ANWB ­terecht, bijvoorbeeld in Duitsland (Adac), Italië (ACI) en Zwitserland (TCS). In Frankrijk mogen alleen 'dépanneurs' je helpen: via 112 wordt een berger ingeschakeld, die de auto eerst naar een garage in de buurt sleept.

"Daarna kun je de ANWB Alarmcentrale bellen," zegt Vonk. "Die neemt het contact over en loodst je door de ­situatie, want je hebt zelf al genoeg omhanden."

De Alarmcentrale helpt met vragen als: is de auto te repareren? Moeten nieuwe onderdelen worden opgestuurd? Heb je vervangend vervoer of tussentijdse opvang nodig? En wat is wel en geen onderdeel van mijn dekking?

Wie je vervolgens inschakelt voor de afwikkeling, is aan jezelf. Het kan zijn dat autopech gedekt is bij meerdere partijen: een pechhulpdienst als de ANWB, je autodealer of je auto- of reisverzekeraar. Handig vooraf de verschillen in dekking en voorwaarden op een rijtje te hebben.

"De keuze ligt bij de autorijder," zegt Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars. "Daar zijn geen afspraken over. Het is ook afhankelijk van de situatie. Voor pech in het woon-werkverkeer kun je bijvoorbeeld geen beroep doen op de pechhulpmodule van je reisverzekering. Het is wel slim om uit te zoeken óf je bij meerdere partijen voor dezelfde situatie pechhulp geregeld hebt, want dat is ­natuurlijk zonde."

Goed onderhoud kan ellende voorkomen
"Regelmatig onderhoud is belangrijk, dan zou er niets meer mogen gebeuren," zegt Vonk. "Maar we vragen op vakantie nogal wat van onze auto. Een gezin met bagage, fietsen achterop, misschien een trekhaak met aanhang: de auto wordt een stuk zwaarder belast dan in het gebruikelijke woon-werkverkeer."

Goed onderhoud en voorzorg houden in: spanning en profiel van je banden checken, olie peilen en zorgen dat je niet overbeladen bent.

"Mensen bereiden zich best goed voor," zegt Vonk. "Maar een extra check kan geen kwaad. Rijd je van apk naar apk, dan is het niet verkeerd voor een reis de vloeistoffen na te lopen. Wát je zelf kunt doen, doe dat ook. Dan zit je met een geruster gevoel in de auto."

Zorg daarnaast dat je de juiste spullen aan boord hebt. Denk aan papieren, pasjes en telefoonnummers, maar ook aan wegenkaarten, navigatie en zaken die je verplicht bij je moet hebben - zoals een gevarendriehoek en ehbo-doos.

Pechdiensten bieden verschillende pakketten
De Alarmcentrale van de ANWB ontvangt zo'n 3000 meldingen per dag in binnen- en buitenland. Dat is ruim één miljoen telefoontjes per jaar, met een stevige piek in de ­zomermaanden.

Voor pechhulp kun je een abonnement afsluiten bij de ANWB, maar ook bij hulpdiensten als Route Mobiel en jongste concurrent Blij dat ik Rij - ook voor pech in het buitenland.

Wat wel en niet standaard is en wat je daarop aanvult, bepalen de abonnementskosten. Bijvoorbeeld het dekkingsgebied, het maximale aantal claims per jaar en of je hotelovernachting wel of niet wordt vergoed als je niet verder kunt. Zo biedt de ANWB de pakketten Instap, Standaard en Compleet voor Nederland en Europa (van 57 tot 201 euro; de leeftijd van je auto maakt niet uit).

Route Mobiel begint bij 68,30 euro per jaar voor Pechhulp Nederland voor auto's tot drie jaar oud, oplopend naar bijna het dubbele voor auto's tot vijftien jaar.

Want 'hoe ouder de auto, hoe groter de kans op pech', meldt de website. Auto's ouder dan vijftien jaar worden niet aangenomen. Pechhulp Europa kost 45,50 euro en dekt 43 landen exclusief Nederland. Wil je binnen- en buitenland, neem je dus beide.

Bij Blij dat ik Rij betaal je binnen Nederland en tot 15 kilometer over de grens maar 29,95 euro per jaar, maar moet je wel een eigen bijdrage van 60 euro per pechgeval neertellen. Een abonnement met buitenland kost 89,95 euro, maar over de grens betaal je geen eigen bijdrage. Voertuigen van alle leeftijden zijn welkom, mits aantoonbaar goed onderhouden.

De auto of de chauffeur?
Houd rekening met persoonsgebonden of kentekengebonden lidmaatschap. Op persoon is handig als je meerdere auto's hebt of ook een motor. Als één auto meerdere ­bestuurders heeft, bijvoorbeeld op vakantie, is kentekengebonden wellicht beter. Dan maakt het niet uit wie er rijdt.

Ook je verzekeraar of autodealer kan te hulp schieten
Pechhulp kan onderdeel zijn van je reisverzekering. ­Polissen bieden aanvullende mogelijkheden voor auto­vakanties, inclusief vervangend vervoer en een vervangende ­bestuurder. Vaak zijn randzaken zoals slepen en toesturen van nieuwe onderdelen gedekt, maar dat hangt van de voorwaarden af. Heb je zo'n polis, dan is je verzekeraar het eerste aanspreekpunt om je bij pech verder te helpen.

Daarnaast kan een all-risk autoverzekering uitkomst bieden bij pech in het buitenland. Maximale vergoeding is meestal beperkt tot 250 euro, terwijl vervoer van de ­auto vaak niet is gedekt. Ook sleepkosten (Frankrijk) ­kunnen daarbovenop komen.

Mogelijk heb je ook recht op hulp van je autodealer. Die geven vaak op nieuwe wagens mobiliteits- of doorrijdgarantie: een aantal jaar gratis pechhulp. Als je auto daarna in onderhoud blijft bij een dealer, kan die pechhulp blijven bieden. De voorwaarden verschillen per merk of garage.

Nieuw: losse pechhulp
Allsecur en RoadGuard bieden sinds 2016 pechhulp via een app. Je betaalt per keer dat je hulp inschakelt, ook in het buitenland. Pech is onderverdeeld in bijvoorbeeld starthulp, reparatie ter plaatse en transport naar de garage, met vaste tarieven.

Relatief hoge bedragen, want ­beide partijen gaan ervan uit dat je maar eens in de vier, vijf jaar pech hebt. Dat kan dus interessant zijn als je een auto hebt waarmee je weinig problemen verwacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden