Passagiersassistent Schiphol houdt acties

Medewerkers van Axxicom, dat passagiers met een beperking helpt zich te verplaatsen op Schiphol, houden zondagochtend stiptheidsacties.

null Beeld anp
Beeld anp

Dat doen ze omdat de cao-onderhandelingen tussen het bedrijf en FNV Luchtvaart muurvast zitten. Het personeel eist onder meer loonsverhoging en verlichting van het vaak fysiek zware werk. Ook is er een tekort aan werknemers en draaien stagiares volledige diensten mee, ook in de nacht.

De werknemers blijven passagiers zondagochtend gewoon helpen, maar doen dat tussen 7.30 en 8.30 uur wel strikt volgens de regels. Dat betekent bijvoorbeeld dat passagiers één voor één worden weggebracht in plaats van groepjes zoals vaak gebeurt.

Ook gaan medewerkers geen rolstoel duwen en tegelijk koffers dragen en worden passagiers met de voorgeschreven drie mensen in een vliegtuigstoel getild. In de praktijk zijn dit er vaak maar een of twee.

Tip Het Parool
Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden