Review

Parradox ***

null Beeld

Regie: In-Soo Radstake

Pim de la Parra is zeventig. Tijd voor een documentaire. Filmmaker In-Soo Radstake schetst met Parradox een bewonderend beeld van de filmmaker. ''Ik zou trots zijn op zo'n oeuvre. Je hebt het verschil gemaakt voor de Nederlandse film,'' zegt In-Soo Radstake als Pim de la Parra zich neerbuigend uitlaat over zichzelf en zijn werk (''tot nu toe behoorlijk waardeloos''). De scène illustreert de verhouding. De la Parra presenteert zich als een egoloze zenboedddhist en Radstake als een mateloze bewonderaar.

De in Suriname opgenomen beelden - De la Parra keerde halverwege de jaren negentig naar zijn geboorteland terug - zijn doorsneden met quotes van collega's, vrienden en (ex-)geliefden van De la Parra.

Twee zaken komen steeds terug: De la Parra smeet met geld en hield van vrouwen. ''Wat hem bij het filmen het meest interesseerde, waren rondborstige actrices,'' meent collega Nikolai van der Heyde.

Geld was er in overvloed toen De la Parra in 1971 Wim Verstappens Blue movie produceerde. De blootfilm, waarin een ex-gevangene een horde naar seks verlangende vrouwen in de Bijlmer tegenkomt, trok meer dan 2,3 miljoen (!) bezoekers. Pim & Wim waren miljonair.

Vijf jaar later was het geld verdampt en gingen de twee met ruzie uit elkaar. De financiële molensteen was De la Parra's in Suriname opgenomen film Wan pipel, waarvan de kosten volledig uit de hand liepen. De productie leidde ook tot een breuk met Willeke van Ammelrooy, die in Parradox nogal veel aandacht krijgt. Terugkijkend zegt de maker dat hij echt dacht dat de film in Cannes de Gouden Palm zou winnen.

De flop stortte hem in een depressie. De gouden tijden keerden niet terug. In de jaren tachtig maakte hij van de nood een deugd door onder de geuzennaam minimal movies ultralowbudgetfilms te maken. Toen hij ook daarvoor geen geld meer bij elkaar kon sprokkelen, keerde hij terug naar Suriname.

''Hem is nooit recht gedaan voor wat hij voor de Nederlandse film heeft betekend,'' vindt Verhoeven. Wat dat is, blijft vaag. Waarschijnlijk zal De la Parra's filmpassie langer voortleven dan zijn films. (JOS VAN DER BURG)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden