Plus

Parkeren twee keer zo duur? Prima, vindt de Dapperbuurt

In de Dapperbuurt wordt parkeren volgend jaar twee keer zo duur. De markt klaagt, bewoners vinden het prima. 'Parkeren moet juist zo onaantrekkelijk mogelijk worden.'

In de Indische Buurt en de Dapperbuurt gaan de parkeertarieven in april 2019 omhoog Beeld Rowin Ubink

Zes euro! Daarvoor koop je hier, op de Dappermarkt, drie kindersweaters. Twaalf boxershorts - of zes, als je de mooiste wilt hebben. Zes paar kinderwanten. Je koopt, zo vat een marktkoopman bondig samen, de hele kraam leeg voor zes euro. Of je kunt er dus een uur voor parkeren, straks, als de nieuwe tarieven worden ingevoerd.

Parkeren in de Dapperbuurt kost nu nog 3 euro per uur. Vanaf april volgend jaar wordt dat bedrag verdubbeld. In de binnenstad gaan de kosten omhoog naar 7,50 per uur, in omliggende wijken worden de tarieven ook verhoogd om te voorkomen dat mensen die in het centrum moeten zijn massaal naar goedkopere buurten uitwijken.

Piet de Wit, marktkoopman

"We zijn de goedkoopste markt van Nederland," zegt de marktkoopman. Zijn buren roepen dat hij Piet de Wit heet - we zullen het markthumor noemen - zijn echte naam wil hij niet prijs­geven.

"Van maandag tot en met vrijdag komen hier de buurtbewoners, Turkse en Marokkaanse vrouwen hebben hier hun dagelijkse loopje. Maar zij hebben niet zo veel te besteden. Wij moeten het hebben van de mensen die van buiten de stad komen, speciaal voor de markt. Maar die komen straks niet meer. Je gaat toch niet voor de koopjes naar de Dappermarkt en dan zes euro per uur betalen om te parkeren?"

Carla Fransen, bezoeker

Carla Fransen (55) uit Almere heeft haar auto hier geparkeerd. Ze was met haar moeder gaan kijken bij een verzorgingstehuis van Cordaan - dat gaat 'm niet worden, aan de blik van moeder (83) te zien - en daarna waren ze even over de markt gaan lopen. Fransen vindt de verhoging buiten proporties, al zal die haar niet persoonlijk raken.

"Ik heb Park Mobile, de kosten komen op rekening van de zaak." Haar moeder ziet het somberder in. "Als parkeren bij mij zes euro per uur zou kosten, kwam er niemand meer." Ze werpt een blik op haar dochter. "Nou ja, zij wel natuurlijk."

Clara Elbers, bewoner

Clara Elbers (38, researchmanager bij het AMC) woont in de Wijttenbachstraat met haar man en twee kinderen. Haar dochter zit op ­basisschool Aldoende, in de Oosterparkbuurt, en Elbers strijdt al jaren met andere ouders voor veiligere oversteekplaatsen in de buurt van de school.

"Als de gemeente parkeren wil ontmoedigen, kunnen er misschien ook plaatsen weg," zegt ze. "Wij krijgen steeds van het stadsdeel te horen dat er geen enkele parkeerplek kan worden opgeofferd, ook niet vlak bij een oversteekplaats of voor een bocht. Dan denk ik: waarom eigenlijk niet?"

Elbers snapt wel dat het voor de Dappermarkt vervelend kan zijn, die hoge tarieven. "Die trekt veel mensen van buiten de stad, uit Purmerend en zo, waar de oude Amsterdammers wonen. Maar ja. De Dappermarkt is ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer, en het Muiderpoortstation is op twee minuten lopen."

Ze heeft zelf geen auto. "Dat is waar ik woon echt niet nodig. Ik doe alles met de fiets."

En als mensen op bezoek willen komen?

"Tja... Je kunt als bewoner korting krijgen voor je bezoek hè? Dat regel ik alleen eigenlijk nooit, dat is gedoe. Bezoek kan ook gewoon met het ov komen. Alleen mijn zus komt altijd met de auto. Maar die komt op zondag. Dan is het gratis parkeren."

Eli Rietveld, bewoner

In Bar Botanique, op de hoek van de Pontanusstraat en de Eerste Van Swindenstraat, zijn ze het hartgrondig met Elbers eens. Eli Rietveld (27) is opgeleid als acteur, maar werkt meestal hier. "Ik ben voor een autoluwe stad," zegt hij plechtig. Hij heeft GroenLinks gestemd - precies hierom, concludeert hij.

Rietveld woont in de buurt en las een tijdje geleden in Het Parool over een vrouw uit De Pijp die met de auto naar de Dappermarkt gaat.

"Dat is toch niet normaal? Parkeren moet zo onaantrekkelijk mogelijk worden gemaakt. Wie hier boodschappen gaat doen, kan op de fiets komen - of dat gewoon thuis doen, in zijn eigen wijk."

Hij vindt wel dat de bewonersvergunning ongemoeid moet worden gelaten. "Soms hebben mensen nu eenmaal een auto nodig."

Zal het zijn bar klanten schelen? "Als ik kijk naar hoeveel veganistische bestellingen we hier krijgen, hoeveel mensen om alternatieve melk vragen... Die komen hier echt niet met de auto."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden