Parkeerkaartje gaat eruit

'Parkeermeters' horen voorgoed tot het verleden in Amsterdam, Stadstoezicht kan het woord niet eens meer horen. Foto ANP/Marcel Antonisse Beeld
'Parkeermeters' horen voorgoed tot het verleden in Amsterdam, Stadstoezicht kan het woord niet eens meer horen. Foto ANP/Marcel Antonisse

AMSTERDAM - Het zal een week of zes duren voordat alle parkeerautomaten zijn voorzien van de nieuwe instructie en elektronische aanpassingen, maar de nieuwe parkeertarieven zijn gisteren ingegaan.

Vijf euro per uur in de binnenstad: het was aangekondigd en heeft, aldus een woordvoerder van de Dienst Stadstoezicht, niet geleid tot veel klachten: ''Het was al 4,80, dus zo groot is de sprong niet. En vergunning- en abonnementhouders hebben dezelfde tarieven gehouden, die vormen toch het grootste bestanddeel van de parkeerders.''

Voor bijna de hele stad geldt nu dat voor parkeren moet worden betaald. Zevenentwintighonderd parkeerautomaten staan in Amsterdam - automaten, want 'parkeermeter' is een woord dat ze bij Stadstoezicht niet meer willen horen. ''Meters, die stonden per parkeerplaats, met zo'n tijdschijf erin. Zulke dingen hebben we niet meer.''

Maar ook de modellen met de gekleurde drukknoppen, waarin je geld of een chipkaart stopt - een druk op de groene knop levert het kaartje dat 'zichtbaar!' op het dashboard dient te worden gelegd - is alweer ouderwets.

Nieuwer is de automaat met een draaiknop, waarin de variëteiten van dag- en avondkaarten langskomen, met meer keuzemogelijkheden. En het allernieuwste zijn de automaten met touchscreen: er staat er twintig als proef in de binnenstad.

De gemiddelde levensduur is tien jaar. Dat verklaart ook dat in eenzelfde gebied meer soorten automaten staan. Maar Stadstoezicht verwacht dat dat er niet meer worden. De woordvoerder: ''Alle nieuwe automaten zijn al zo gemaakt dat ze straks allemaal bruikbaar zijn voor het digitale betaalsysteem. En dat wordt toch de toekomst.''

Intussen is het zogeheten kentekenparkeren 'een ontwikkeling'. Volgens Stadstoezicht heeft gemiddeld nog maar één op de tien auto's een parkeerkaartje op het dashboard liggen, de gegevens van de rest zijn (ook vanwege veel abonnement- of vergunninghouders) gedigitaliseerd, waarbij digitale handhaving (scanauto's) de controle efficiënter heeft gemaakt. Hoewel: ''Een bekeuring moet toch nog altijd gewoon achter de ruitenwisser worden gestoken.

Binnen een half jaar, zo voorspelt Stadstoezicht, staat de hele binnenstad vol parkeerautomaten met toetsschermpjes. Daar komt geen geld of papier meer bij kijken.

Daarna is er nog één stap te zetten: pas afrekenen als je vertrekt. Ook dat komt eraan, aldus Stadstoezicht. Dan meld je je aan en voer je je creditcardgegevens in als garantie, en je betaalt pas bij vertrek.

Stadstoezicht: ''Maar dat voeren we pas in als aan alle veiligheidsnormen kan worden voldaan.'' (LOES DE FAUWE)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden