Plus

Parkeergarages: de enige weg naar een autoluwe stad

Dat een links stadsbestuur miljoenen euro's investeert in nieuwe parkeergarages lijkt een paradox. Het blijkt de enige weg naar autovrije straten en grachten.

De nieuwe garages worden nog onrendabeler doordat betalende bezoekers er niet welkom zijn. Beeld ANP
De nieuwe garages worden nog onrendabeler doordat betalende bezoekers er niet welkom zijn.Beeld ANP

Wethouder Sharon Dijksma (PvdA) heeft maandag aangekondigd dat zij de geplande garages onder de Singelgracht (800 plekken) en de Vijzelgracht (250 plekken) zo snel mogelijk wil laten bouwen.

Daarnaast onderhandelt ze met de eigenaren over de aankoop van de P1 Parking voor het Centraal Station (470 plekken) en het nieuwe deel van de Oosterdokgarage onder het nieuwe hoofdkantoor van Booking.com (202 plekken). Een garage onder het Rokin wordt afgebouwd.

De kosten: zo'n 175 miljoen euro. Een hoop geld voor nieuwe parkeergarages, daar zou je veel sociale woningen van kunnen bouwen. Toch geven GroenLinks, D66, PvdA en SP hun zege aan het plan.

Deze autokritische partijen willen het geparkeerde blik van straat halen, ten gunste van fietsers, voetgangers en doorgaand verkeer.

Anders dan voorheen zullen de nieuwe garages gevuld worden met de auto's van vergunninghouders en niet toegankelijk zijn voor bezoekers. Dijksma heeft de opdracht om de komende jaren tot 10.000 vakken uit het straatbeeld te schrappen, maar zij kan niet zomaar van de inwoners met een vergunning verlangen dat zij hun auto wegdoen. Daarom moeten er ondergronds parkeerplekken bijkomen.

Beter straatbeeld
Het autobezit in Amsterdam daalt intussen gestaag. Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks vijf procent van de parkeervergunningen in de stad wordt opgegeven. Toch willen Dijksma en de coalitiepartijen niet wachten tot er genoeg ruimte beschikbaar is.

"Je hebt een ondergrondse buffer nodig waar bewoners kunnen parkeren, zodat je een straat in één keer kunt herinrichten zonder parkeerplaatsen," zegt D66-raadslid Jan-Bert Vroege.

PvdA-raadslid Dennis Boutkan: "Ondergrondse garages leveren bovengronds direct een beter straatbeeld op."

Van de 42 parkeergarages in de stad leveren er slechts 9 meer op dan ze kosten. De nieuwe garages worden nog onrendabeler doordat betalende bezoekers er niet welkom zijn.

Ondoenlijk
Uit berekeningen blijkt dat de nieuwe Singelgracht­garage jaarlijks zo'n 4 miljoen euro kost, ongeveer 5000 euro per geparkeerde auto. Een vergunning kost een paar honderd euro. Het doel heiligt de middelen, vindt de coalitie.

Het is ondoenlijk om alle 10.000 parkeervakken ondergronds te brengen. Daarom verwacht Vroege in de toekomst ook andere maatregelen. "Nu komt er voor elke plek bovengronds ondergronds een plek bij. In de toekomst zou dat ook naar twee voor één kunnen gaan," denkt hij.

Bovendien verhoogt Dijksma volgend jaar de tarieven, waardoor de vraag van bezoekers afneemt. Dat scheelt nog eens zo'n 10 tot 15 procent in het centrum, oftewel zo'n 1500 parkeerplaatsen. De bouw van de Willibrordusgarage in Zuid wordt uitgesteld, opdat de gemeente eerst een herinrichtingsplan voor de buurt kan maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden