Plus

Parkeergarage Museumplein is prachtig, maar niemand staat er

De parkeergarage voor touringcars onder het Museumplein is ruim, schoon en stil. Op een van de belangrijkste toeristische hotspots van de stad is bijna geen bus te bekennen.

In de parkeergarage is plek voor 25 touringcarsBeeld Rink Hof

Weinig Amsterdammers zullen weten dat deze ruimte bestaat, maar ook chauffeurs van touringcars komen er niet al te vaak. Deze middag staan er welgeteld drie bussen te wachten, maar er schijnen zat momenten te zijn dat er niet één touringcar geparkeerd staat. Terwijl bovengronds op het plein de touringcars af- en aanrijden. Voor de goede orde: er is ruimte voor 25 bussen.

Pal voor de ingang van de garage, op de Paulus Potterstraat, jaagt een Hongaarse chauffeur zijn passagiers met spoed de bus uit. Zijn touringcar staat op de trambaan en de tringelende tram erachter kan niet anders dan maar even geduld hebben. Verontschuldigend steekt de chauffeur zijn handen op als na een paar minuten alle toeristen op het Museumplein staan. Met twee moeilijke draaien keert hij de bus weg van de garage en kan het verkeer zijn normale loop hernemen.

In 1999 werd de busgarage opgeleverd, maar werkelijk gefunctioneerd heeft die nooit, zeggen omwonenden. Nu Amsterdam steeds drukker wordt en de vele touringcars overal in de stad voor steeds meer overlast en ergernis zorgen, rijst de vraag of het niet zonde is, zo'n prachtige ruimte waarvan nauwelijks gebruik wordt gemaakt.

Overlast
Precieze cijfers wil hij niet geven, maar de bezetting is inderdaad 'erg mager', zegt Joris Huijbregts van Q-Park, de eigenaar van de garage. "Chauffeurs zijn er bijna niet toe te bewegen er te parkeren." Dat bevestigt bestuurder Paul Slettenhaar van stadsdeel Zuid. "Uit tellingen is gebleken dat er tijdens piek­uren slechts tien tot twaalf bussen tegelijkertijd parkeren. Tegelijkertijd is er overlast van bussen die parkeren op de openbare weg. Deze situatie is onwenselijk, want de omgeving is zeer druk."

Terwijl de garage 'bijna visionair' is ontworpen, zo mooi, zegt Slettenhaar. "De garage is speciaal gebouwd om bussen te kunnen weren van de openbare weg. We gaan in gesprek met Q-Park en de musea om de parkeergarage beter onder de aandacht te brengen bij de touroperators."

Probleem zit 'm waarschijnlijk in de kosten: de garage kost vijf euro per 26 minuten, voor een hele dag moet honderd euro worden neergeteld. "Veel chauffeurs uit het oosten van het continent krijgen geld mee maar houden dat denk ik liever in hun eigen zak," zegt Slettenhaar. "Die laten mensen uitstappen en parkeren illegaal elders."

Volgens Guido Frankfurther, projectleider van een stewardproject, waarbij erop wordt toegezien dat touringcars onmiddellijk doorrijden nadat de passagiers zijn uitgestapt, zou de garage ook moeten worden gebruikt voor het 'halteren'. "De locatie is er perfect voor. Geef ze bijvoorbeeld een kwartier en laat ze dan gratis de garage weer verlaten. Dan voorkom je overlast."

Waardekaarten
Volgens Frankfurther zouden de chauffeurs op die manier kennismaken met de voordelen van de garage. Raadslid Zeeger Ernsting van GroenLinks is het met het idee eens. "De garage gebruiken voor op- en afstappen lijkt mij een goeie stap."

Q-Park is zover nog niet. Huijbregts zegt deze week in overleg te gaan over het invoeren van waardekaarten. "Daarmee kunnen chauffeurs hun bus in de garage parkeren. Misschien dat je ermee voorkomt dat de chauffeurs het geld in hun eigen zak steken en elders parkeren."

Frankfurther is desalniettemin niet al te positief. "Ik krijg weleens het gevoel dat Q-Park het wel best vindt zoals de situatie nu is. Ze willen het Museumplein liever ombouwen tot een gewone parkeergarage, omdat ze dan meer denken te verdienen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden