Parkeergarage Boerenwetering nadert voltooiing

Na jaren gesteggel schiet de bouw van de grote parkeergarage onder de Boerenwetering - met plaats voor 600 auto's - nu goed op. Dat betekent niet dat de discussie voorbij is.

De Albert Cuypgarage in De Pijp moet de eerste zijn van een reeks ondergrondse parkeergarages.Beeld Mats van Soolingen

Je stapt op de Hobbemakade over het randje. Meters de diepte in, op de plaats waar normaal gesproken het water van de Boerenwetering stroomt en dan nog een fors stuk dieper.

Uiteindelijk sta je daar, bijna elf meter lager dan even tevoren. Terwijl het verkeer gewoon doorrijdt over de kade, alsof er niets aan de hand is. Ineens begrijp je wat techneuten bedoelen als ze het hebben over het maaiveld: dat is die wereld daarboven.

Voor alle duidelijkheid: de Albert Cuypgarage is nog niet af, verre van. Maar tegelijk hoef je al niet meer zo gek veel moeite te doen om, tussen je wimpers door turend, de contouren te zien van wat waarschijnlijk vanaf ergens begin 2018 een parkeergarage in een gracht is.

Twee verdiepingen, 30 meter breed en maar liefst 260 meter in lengte. De onderste etage ligt er al, aan het dak van de bovenste wordt gewerkt. De uitvoering loopt voorspoedig, zegt Frank Naumann van aannemer Max Bögl.

Het eerste wat opvalt als je eenmaal beneden staat, is de toch geringe hoogte: als je springt, raak je met je handen gemakkelijk het plafond. En tegelijk dus die gigantische lengte.

Als je aan de ene kant staat is het eind deze avond nauwelijks zichtbaar, mede door de schaarse verlichting. Dat er door de regenval overal water naar beneden is gesijpeld, maakt de garage tot een beetje een spookachtig geheel.

Deze garage is de eerste in een reeks ondergrondse parkeergarages waarover wordt gesproken en gesteggeld. Even verderop, bij het Willibrordusplein, zou iets dergelijks moeten worden aangelegd. Want het is heel eenvoudig, zegt stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar, nauwelijks herkenbaar zonder pak: "We breiden in feite de stad uit. Ondergronds parkeren is het creëren van extra openbare ruimte."

Oeverloos rondjes rijden
Insteek is het wegstoppen van blik. Helemaal in deze buurt, de propvolle Pijp, is beschikbare ruimte schaars. Als je die auto's nou ondergronds brengt, blijft er boven meer ruimte over voor leuke dingen, zegt Slettenhaar. Bredere stoepen, meer fietsenrekken, groen, dat soort dingen. "En, ook niet onbelangrijk, je maakt dat mensen gewoon makkelijker kunnen parkeren. Dat oeverloos rondjes rijden op zoek naar een plekje, daar willen we van af."

En met de 600 nieuwe parkeerplekken slaat Zuid een slag, zou je zeggen: bovengronds verdwijnen namelijk 273 parkeerplaatsen. "Pure winst," aldus Slettenhaar. "Dit gaat gewoon veel lucht geven en zorgt ervoor dat de stad bereikbaar blijft."

Aanzuigende werking­
Maar daar denkt niet iedereen hetzelfde over. Ook GroenLinksraadslid Zeeger Ernsting is mee op deze rondleiding. Dat het rustiger wordt op straat door parkeerplaatsen ondergronds te brengen, hij gelooft er niet in.

"Daar waar je ruimte maakt, daar komt verkeer. Ja, het is goed dat er parkeerplekken op straat verdwijnen, maar per saldo komen er plekken bij. Automobilisten zullen daarvan gebruikmaken en meer auto's zullen door de stad rijden om deze garage te bereiken. Het wordt er dus vooral drukker van."

Aannemer Naumann, een 'betonworm', zoals hij zelf zegt, is in zijn nopjes met de parkeergarage. De constructie biedt bovendien mogelijkheden, zegt hij. "Als je zou willen, kun je uiteindelijk ook de tussenlaag verwijderen. Mocht Amsterdam ooit autovrij worden, dan kun je er zomaar een bioscoop van maken hier."

Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden