Parkeerbedrijf bij Schiphol geeft andermans auto mee

Door een lekke website en gebrek aan controle bleek het kinderlijk eenvoudig om andermans auto mee te krijgen bij Airport Parking Solutions, een van de parkeerbedrijven bij Schiphol.

ANP/Het Parool

Tv-programma Kassa liet zaterdagavond zien hoe medewerkers eenvoudig een dure BMW meekregen van het parkeerbedrijf dat op de luchthaven actief is.

Het reserveringssysteem van Airport Parking Solutions bleek lek. Door simpelweg het reserveringsnummer in het internetadres te vervangen door een ander nummer, konden redacteuren van Kassa reserveringen van anderen bekijken en uitprinten.

Geen legitimatie
Met een printje in de hand lukte het hen tot drie keer toe om een auto op te halen die door iemand anders was afgegeven. In twee gevallen was die andere persoon een collega van Kassa, in het derde geval een wildvreemde. Controle was er nauwelijks: medewerkers gaven de sleutels af zonder naar legitimatie te vragen.

Directeur Karim Boukhidous vertelde in de uitzending dat hij is geschrokken. "Ik heb het direct opgepakt en anderhalf uur later was het lek opgelost." Ook de controles door medewerkers zijn aangescherpt. Voortaan moeten klanten zich altijd legitimeren, verzekerde Boukhidous.

Schiphol benadrukt in een reactie dat de luchthaven geen relatie heeft met de bedrijven uit de omgeving die parkeerdiensten aanbieden. De luchthaven "heeft daarmee geen invloed op hun bedrijfsvoering."

Lees ook: Parkeren op Schiphol blijft dure aangelegenheid

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden