Parkeerautomaat is zó twintigste eeuw

Het Grote Parkeeronderzoek 2014 toont aan dat bijna driekwart van de automobilisten te veel betaalt bij de parkeerautomaat. Precies de conclusie waar de opdrachtgever op uit was.

Marc Kruyswijk
null Beeld anp
Beeld anp

Ach, wat moet het heerlijk zijn als je als bedrijf een onderzoek kunt bestellen waarvan je van tevoren weet dat de uitkomsten geheel in lijn zijn met je eigen marketingdoelstellingen.

Het Grote Parkeeronderzoek 2014, uitgevoerd onder wel duizend respondenten, toont aan dat bijna driekwart van de automobilisten het zekere voor het onzekere neemt en te veel betaalt bij de parkeerautomaat. Amsterdammers betalen aldus gemiddeld € 1,83 per keer voor ongebruikte parkeerminuten.

En dat is precies de conclusie waar de opdrachtgever op uit was. Parkmobile, een mobiele parkeerprovider, biedt namelijk de mogelijkheid achteraf te betalen en dus precies het aantal geparkeerde minuten af te rekenen.

Alsof het allemaal nog niet duidelijk genoeg is, gooit het begeleidend schrijven bij het onderzoek er nog een schepje bovenop: volgens marketing manager Allard Hansma is het 'oude parkeren' niet alleen een bron van irritatie, maar dus ook een dure en tijdrovende bezigheid. Gelukkig is er een oplossing: 'Mobiel parkeren voldoet veel meer aan de wens van de automobilisten.'

Er komt natuurlijk nog meer lelijks langs over parkeerautomaten. Dat je er altijd zo lang naar moet zoeken (gemiddeld ben je veertien minuten bezig met het hele parkeerproces). En dat met name in de Randstad automaten vaak defect blijken te zijn.

Uiteraard wordt het onderzoek gelardeerd met nog een aantal interessante weetjes. Vrouwen bijvoorbeeld. Die betalen vaker te veel bij de parkeerautomaat. Wat dan achteraf weer helemaal niet te veel blijkt te zijn: vrouwen krijgen namelijk vaker parkeerboetes dan mannelijke automobilisten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden