Paris **

Regie: Cédric Klapisch
Met: Juliette Binoche,Romain Duris

Hoe portretteer je het leven in Parijs? In Paris vertilt Cédric Klapisch zich aan de opgave. De ambitieuze mozaïekfilm over mensen op zoek naar een beetje geluk blijft steken in clichés.

Klapisch kennen we van memorabele films die het alledaagse leven van personages terloops vastleggen. Ze draaien niet om drama's, maar om kleine gebeurtenissen. In zijn verrukkelijke doorbraakfilm Chacun cherche son chat (1994) zoekt een Parisienne haar weggelopen kat. Meer drama is er niet. In Un air de famille viert een gezin een verjaardagsfeestje in een restaurant. En L'auberge espagnole toont het dagelijkse gedoe in een studentenhuis. Klapisch' kracht ligt in de observatie van het alledaagse. Het is een raadsel waarom hij deze benadering met Paris loslaat.

De met Franse sterren overbevolkte mozaïekfilm zoekt het niet in dagelijkse gebeurtenissen, maar in groot drama. Het middelpunt is dertiger Pierre (Klapisch' vaste acteur Romain Duris), die een dodelijke hartkwaal heeft. Een harttransplantie kan hem misschien redden, maar zeker is dat niet. Om hem te steunen, trekt zijn zus, een alleenstaande moeder met drie kinderen (de nooit slechte Juliette Binoche), bij hem in.

Wat doet een alleenstaande jonge Parijzenaar in het mogelijke zicht van de dood? Pierre vraagt zich af of hij voor zijn sterven nog zal neuken.

Hij beloert zijn mooie overbuurvrouw (Mélanie Laurent), maar de studente heeft al een vriend, en ook - we bevinden ons tenslotte in een Franse clichéfilm - een stiekeme verhouding met een oudere geile hoogleraar (zelfs Fabrice Luchini kan er niets leuks van maken). Rond deze personages dartelt een tiental bijfiguren: een gescheiden marktkoopman, die op Binoche valt, een tang van een wijf die als eigenaresse van een bakkerswinkel haar winkelmeisjes het leven zuur maakt, en een psychiater die bezoek krijgt van de zelfingenomen hoogleraar.

Tegenover alle met zichzelf druk in de weer zijnde Parijzenaars stelt Klapisch een ontslagen Afrikaan, die terug in Afrika met een bootje weer naar Europa wil. In vergelijking met de problemen van deze man zijn de perikelen van de Parijse personages gekneuter op de vierkante millimeter, lijkt Klapisch' boodschap.

Hij komt over, want de Parijse personages boeien voor geen meter. (JOS VAN DER BURG)
Trailer
Website

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden