Parijse modeweek in teken van kredietcrisis

De show van Sonia Rykiel (79) trekt veel aandacht: ze is H&M-gastontwerper. Foto AP Beeld
De show van Sonia Rykiel (79) trekt veel aandacht: ze is H&M-gastontwerper. Foto AP

In de Parijse modeweek vertaalt de crisis zich niet alleen in kleine shows en opvallend veel belangrijke inkopers op de eerste rij. Crisis betekent óók dat de grote ontwerpers extra hun best moeten doen om het publiek hebberig te maken.

Van kopieën kijkt niemand in de mode-industrie nog op of om. De trends die deze week op de catwalk gezet worden, hangen binnen een paar weken bij ketens als Zara en H&M. Prima, maar wie een jurk van bijna drieduizend euro koopt - bij menig modemerk is zo'n prijskaart-je heel gewoon - verwacht op zijn minst een uniek exemplaar. Een goede modeontwerper geeft de klant genoeg reden om zijn ontwerp te verkiezen boven dat van de massaconfectie.

Alber Elbaz (58), creatief directeur van Lanvin, is zo'n ontwerper. Door het internationale modejournaille wordt Elbaz, die eruitziet als een sympathieke Billie Turf - klein en rond - op handen gedragen. Enthousiastelingen noemen zijn ontwerpen ook wel 'holistisch', waarmee ze willen aangeven dat zijn kleding geschikt is voor vrouwen van alle leeftijden en vormen. Hij is het type ontwerper dat precies lijkt te weten wat vrouwen willen dragen en bovendien met zulke ingewikkelde patronen komt dat zijn jurken nauwelijks na te maken zijn.

Dankzij Elbaz geldt Lanvin als een van de toonaangevende labels van dit moment. Wie Lanvin draagt - en dat ziet alleen de kenner, want Lanvin doet niet aan zichtbare logo's - weet wat er speelt in de mode. Komende zomer zet de ontwerper, ook aanjager van de drapeertrend, in op asymmetrie. Eén schouder bloot, de ander bedekt. Met soms maar één handschoen, hier en daar met opvallende volumes. Je zou zijn ontwerpen textiele beeldhouwkunst kunnen noemen - dat doen modekenners ook.

Nog meer beeldhouwwerk op de catwalk: de puntbeha's van Jean-Paul Gaultier. Afgelopen zaterdagavond, bijna twintig jaar nadat Madonna met haar Blond Ambition Tour naam maakte in puntbeha's en korsetten van zijn hand, was de puntbeha een van de belangrijkste kledingstukken in zijn show. Ook jarretel en korset hadden ruim baan, gecombineerd met spijkerbroeken - Gaultier ging een samenwerking aan met Levi's - en militaire rokken.

Eind jaren tachtig, toen Jean-Paul Gaultier beroemd werd en zijn kleding bij Puck & Hans op het Rokin de deur uitvloog, golden zijn extravagante ideeën als baanbrekend. Nu waren het louter variaties op een klassieker. Niets grensverleggends aan, maar daarom niet minder leuk. Je kunt van Gautier vinden wat je wilt, maar terwijl generatiegenoten als Mugler en Montana allang verdwenen zijn, lukt het deze 57-jarige Fransman nog steeds om ieder seizoen opnieuw een opzwepende show te geven.

Jean-Paul Gaultier heeft heel goed door wat er speelt. Dat zie je aan zijn kleding - hij is zeker niet de enige ontwerper die dit seizoen ondermode als bovenkleding presenteert - maar ook aan de entourage. De soundtrack bestond grotendeels uit dancehall muziek, een van de populairste muziekstromingen van dit moment. Op de eerste rij zaten sterren als Rihanna, Janet Jackson, Kate Perry, Catherine Deneuve en Dita von Teese.

Sonia Rykiel, de Franse ontwerpster die in de jaren zeventig naam maakte met een streepjestrui, gaf een jaar geleden nog een groots opgezette show om haar veertigjarig jubileum te vieren. Dit keer koos ze voor een veel kleinere presentatie, in de winkel op Boulevard Saint-Germain. Normaal is de show van Rykiel niet echt een show waar in het modewereldje lang over gepraat wordt, maar momenteel staat de 79-jarige ontwerpster - ondanks hoge leeftijd nog altijd met vlammend rode haardos - volop in de belangstelling: Rykiel is de nieuwe gastontwerpster van H&M.

Reden temeer om haar eigen klanten over te halen om voor tenminste een paar honderd euro bij haar te kopen, in plaats van voor een paar tientjes bij H&M. Rykiel speelde op safe en stuurde aanstekelijk lachende modellen in korte gewatteerde rokjes, gestreepte truien, zijde overalls en gebreide speelpakjes door de winkel. Niet vernieuwend, wel het soort kleren waar haar klanten hebberig van worden. (BREGJE LAMPE)

Creatie van Jean-Paul Gaultier: de puntbeha is terug. Foto EPA Beeld
Creatie van Jean-Paul Gaultier: de puntbeha is terug. Foto EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden