Papa John's zorgt voor oorlog op de pizzamarkt

Maandag opent in de Rivierenbuurt een vestiging van Papa John's, na Pizza Hut en Domino's de grootste pizzaketen ter wereld. Wees voorbereid op een grote, Amerikaanse marketingcampagne.

Beeld Joe Raedle/Getty Images/AFP

Op de klaarblijkelijk door Google Translate vertaalde menukaart ('Eerst kies je vers deeg basis en de grootte' / 'Nu voor marr' / 'Telefoontje: 020...') staat een foto van een breed glimlachende John Schnatter in knalrode bedrijfskleding, met in zijn hand een versgebakken Hot Pepper Passion-pizza.

Alsof hij niet alleen de ceo van Papa John's is, maar de pizza's ook zelf maakt en bezorgt. Het hoort allemaal bij het marketingverhaal van het bedrijf. Je zult niet vaak een foto zien van 'Papa' John Schnatter zónder het rode shirt.

Het bedrijf vertelt dus ook graag en vaak over hoe de Amerikaanse zakenman in 1984 zijn geliefde Chevrolet verkocht en van het geld een tweedehands pizzaoven op de kop tikte.

Veertig landen
Vanuit de kroeg van zijn vader in Jeffersonville, Indiana begon hij met de verkoop van pizza's. Sindsdien heeft hij Papa John's uitgebouwd tot een keten met bijna vijfduizend locaties in meer dan veertig landen. Jaarlijkse omzet: 1,5 miljard euro. En vanaf maandag heeft Papa John's een ­vestiging in de Rijnstraat.

Met Domino's en de Nederlandse keten New York Pizza zijn dikke, Amerikaanse pizza's al ruimschoots beschikbaar in de stad. Tel daarbij de klassieke pizzeria's en de vele nieuwe houtovenzaken op en wat betreft pizza lijkt Amsterdam dan wel voorzien. 'Papa' zelf heeft geen tijd, maar de senior vice president van de internationale tak van het bedrijf wil wel uitleggen waarom Amsterdam toch echt óók de pizza's van Papa John's nodig heeft.

Het verschil
Aan de telefoon vertelt Jack Swaysland over wat hij afkort als BIBP: "betere ingrediënten, betere pizza's." Swaysland: "Als je me ooit ontmoet, zul je zien dat ik altijd een shirt draag met boven mijn hart ons logo en BIBP. Want dat is echt waar het bij ons om draait. Daarmee maken we het verschil."

Het is de Papa John's-variant op het antwoord dat iedere pizzabakker ter wereld zal geven: onze pizza's zijn gewoon beter. Want, zo vervolgt Swaysland, Papa John's heeft bijvoorbeeld een signature-saus van Californische ­tomaten, die binnen zes uur na de oogst ingeblikt zijn en direct worden verscheept naar de vestigingen in de hele wereld.

Amerikaanse ketens

Met de komst van Papa John’s komt het aantal Amerikaanse restaurantketens in de stad op zeven. Binnenkort worden dat er acht, want dan opent ook koffie en donutketen Dunkin’ Donuts na zestien jaar afwezigheid weer vestigingen in Amsterdam.

McDonalds, dat in 1971 naar Nederland kwam, is de grootste keten met 17 restaurants. Daarna volgen Starbucks (op 16 locaties), Subway (11 vestigingen) en Domino’s (11 vestigingen).

KFC en Burger King hebben beide acht restaurants in de stad. De grootste pizzaketen ter wereld, Pizza Hut, is in Nederland nooit een groot succes geweest en heeft alleen nog een vestiging in Rotterdam.

Verwacht de komende maanden dus een forse marketingcampagne van Papa John's met deze boodschap - vooral online, want dat is waar de meeste pizza's worden verkocht.

En niet alleen van Papa John's, want ook de concurrentie roert zich alvast. Zo biedt Domino's (elf vestigingen in Amsterdam) komende week een gratis tweede pizza aan, hoewel dat volgens een woordvoerder 'geen directe reactie' is op de nieuwe concurrentie. "De komst van Papa John's zal ons inspireren om nog scherper te zijn."

Grote plannen
Of de pizza's echt zo goed zijn moet nog maar blijken - maandag gaat de oven pas aan - maar de marketing van Papa John's blijkt in andere landen, in combinatie met goede digitale bestelmogelijkheden, goed te werken. In Frankrijk, waar het bedrijf dit jaar ook vestigingen opende, spreekt Swaysland van een 'recordsucces'. En met de nieuwe vestigingen in Spanje gaat het 'erg goed'.

Voor Nederland ziet Swaysland dus ook nog genoeg ruimte en heeft hij grote plannen. "We willen uiteindelijk groeien naar honderd vestigingen in Amsterdam, Utrecht en de omliggende gebieden. Dat zal nog wel een tijd duren, maar we zijn hier naartoe gekomen om te blijven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden