Pandjesbaas Beverly Hills heeft het druk

Heel Amerika leefde jaren op te grote voet, maar nergens gold dat meer dan in Californië. Foto EPA/John G. Mabanglo

De Bentleys, Ferrari's en Aston Martins zoemen nog steeds achteloos over Rodeo Drive in Beverly Hills, ook wel de street of style genoemd. Peuters drentelen achter hun ouders aan in peperdure designkleren, akelig dunne blondines drentelen langs de winkel van Cartier naar Chanel, van Miu Miu naar Tiffany & Co en de palmbomen rijken nog steeds hoog in de hemel.

De crisis mag dan ver weg lijken in postcodegebied 90210, de ogenschijnlijke perfectie van de beroemdste winkelstraat in de VS voor de rich and famous vertoont barstjes.

Er staan op Rodeo Drive slechts twee panden leeg, maar in andere straten van 'de platina driehoek' is de schade groter. Op de Santa Monica Boulevard is de ene na de andere ondernemer kopje onder gegaan. Ristorante Da Vinci: dicht. Kledingwinkel Sammie (LA-London): dicht. Ontwerper Monique Chullier: dicht. De lijst wordt langer en langer.

Zelfs de schoonheidssalon voor dieren is het slachtoffer van de recessie geworden. En de plaatselijke paragnost heeft de goudkust van Californië moeten verlaten, want zijn pand staat leeg.

''Soms hoor je de paniek in de stemmen bij de mensen hier in Beverly Hills,'' zegt Chester Tipton, die met andere vakbondsleden al enkele maanden protesteert tegen de ondermaatse arbeidsvoorwaarden bij het Four Seasons hotel. ''Vooral als ze het over aandelen hebben, hoor je een hoop gevloek.''

Er zijn veel meer verliesposten, weet Jordan Tabach-Bank, president van Beverly Loan Co., al 71 jaar 'het pandjeshuis voor de sterren' in Beverly Hills. ''We hebben op dit moment veel meer omzet,'' zegt Tabach-Bank, wiens onderneming discreet is gevestigd op de derde verdieping van een zwarte kantoortoren. ''Banken lenen niet meer, dus komen mensen naar ons toe.''

De pandjesbaas moet zijn cliënten steeds vaker teleurstellen. ''Alles is in waarde gedaald: diamanten, horloges, kunst. We moeten heel conservatief zijn. Alleen goud doet het nog goed.''

Steeds minder klanten blijken ook in staat te zijn hun bezittingen van hem terug te kopen. Normaal gesproken komt drie procent niet terug, nu is dat zeven procent. Beverly Loan Co. heeft dan ook een uitpuilende showroom. Er zijn kunstwerken van Marc Chagall, Andy Warhol en Salvadori Dali, horloges van fabrikanten als Rolex, Patek Philippe en Vacheron Constantin en peperdure en exclusieve juwelen. ''Mensen uit heel het land komen hier nu naartoe om goedkoop iets op de kop te tikken.''

Heel Amerika leefde jaren op te grote voet, maar nergens gold dat meer dan in Californië. De Britse schrijver Chris Ayres beschrijft in zin boek Death by leisure (Dood door ontspanning) hoe hij in LA en Beverly Hills ten onder ging aan zijn 'innerlijke big spender'. Idioot dure schoonheidsbehandelingen, te grote auto's, designkleren en onbetaalbare sportclubs: iedereen in LA deed eraan mee. 'Het kopen van een veel te dure plasmatelevisie was de ziel van LA,' schrijft Ayres.

De huizencrisis heeft genadeloos toegeslagen. Zelfs op Mulholland Drive, de kronkelige weg met adembenemend uitzicht op Hollywood en LA, zijn banken begonnen met het veilen van huizen.

''We keren langzaam terug in de realiteit,'' zegt Suechin Keane, een huisvrouw uit Beverly Hills die in haar vrije tijd optreedt als figurant in films en soms toeristen rondleidt door de buurt. ''Wie heeft eigenlijk acht badkamers nodig in een huis? Nu wordt iedereen soberder. Je ziet het op straat. Er is minder bling in Beverly Hills.''

De huisvrouw twijfelt er niet aan dat de glamour ooit zal terugkeren. De show gaat immers altijd verder, bewijst Keane als ze het voormalige huis van Fred Astaire passeert. Uit volle borst zingt ze: ''I'm singin' in the rain...'' (FRANK HENDRICKX)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden