Pact tegen almachtig Google

Achttien maanden had Microsoft er voor nodig zijn internetconcurrent Yahoo er van te overtuigen dat het beter is samen te strijden tegen het oppermachtige Google.

Donderdag maakten de twee bedrijven een tienjarige samenwerking bekend, die erop gericht is voor miljarden dollars aan adverteerders bij Google weg te kapen.

Bing, de onlangs gelanceerde zoekmachine van Microsoft, gaat de zoektechnologie van Yahoo vervangen. Dat bespaart Yahoo jaarlijks 200 miljoen dollar aan onderhoud. Yahoo op zijn beurt gaat grote adverteerders strikken voor de zoeksites van de twee concerns.

Yahoo is in Europa minder bekend dan in de VS, waar het na Google de tweede webzoekdienst is. In Nederland is Yahoo voornamelijk bekend om internetdiensten als fotosite Flickr en website Delicious.

Kern van de deal is, dat Yahoo, qua bezoek de grootste webonderneming in de wereld, publiek trekt en er advertenties aan verkoopt, terwijl Microsoft op de achtergrond de zoektechnologie levert.

Donderdag werd duidelijk dat tussen de nummers twee en drie op internet pas op termijn echt gevaarlijk wordt voor marktleider Google. Pas tegen 2012 kunnen Microsoft en Yahoo enkele diensten in elkaar schuiven. Het vergt gauw twee jaar voordat de overheid toestemming geeft. Justitie onderzoekt inmiddels de deal op concurrentie-aspecten.

Ook de consument hoeft er, zeker in Europa, niet op te rekenen dat de verscherpte concurrentie tussen de zoekdiensten snel leidt tot allerlei verbeteringen in de zoekmachines. De samenwerking begint in de VS, pas later volgen Europa en Azië. Adverteerders lijken wel winnaars door deze deal: de combinatie Microsoft/Yahoo zorgt voor extra concurrentie en dat moet uiteindelijk leiden tot lagere advertentietarieven bij concurrent Google, die nu nog 65 procent van alle webadvertenties opstrijkt. Microsoft heeft nu op een magere acht procent van de advertentiemarkt in handen, Yahoo twintig procent.

Het opmerkelijkste aan de deal is dat Microsoft 47,5 miljard dollar in zijn zak houdt. Dit was het bedrag dat topman Steve Ballmer er vorig jaar voor over had om Yahoo in zijn geheel op te kopen.

Yahoo-oprichter en -baas Jerry Yang wees het aanbod verbeten af. In plaats daarvan stuurde hij aan op een vergaande samenwerking met aartsvijand Google - wat hem belet werd door de Amerikaanse concurrentiewaakhond.

Yang werd er door zijn opstandige aandeelhouders uitgeknikkerd. Zijn opvolgster Carol Bartz verklaarde dat Yahoo alleen te koop is voor 'scheepsladingen geld'.

Die hooghartigheid is nu helemaal weg. De financiële resultaten van Yahoo worden steeds slechter en het personeel loopt weg. Op de beurs is het aandeel Yahoo ingestort. Gisteren verklaarde Bartz dat de uiteindelijke deal met Microsoft het bedrijf 'scheepsladingen waarde' zal opleveren. Amper geld dus.

De aandeelhouders van Yahoo zien het knarsentandend aan: hun is 47,5 miljard door de neus geboord. Hun winst is beperkt: de samenwerking met Microsoft levert Yahoo naar verwachting jaarlijks hooguit 500 miljoen dollar op aan extra advertentie-inkomsten. (MARC LAAN)

Foto EPA Beeld
Foto EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden