Overvolle Bijenkorfgarage: Een uur in de file om te parkeren

De file voor de Bijenkorfgarage was deze week weer lang. Weg met die automagneet, stellen de tegenstanders. Anderen wijzen juist op het nut van de garage.

Februari 1980, de parkeergarage is net in gebruik gegaan en biedt nog maar plek aan 150 auto's Beeld ANP

Langzaam rijdend en vooral stilstaand verkeer, van de Stopera, via de Blauwbrug, de Munt en de Dam tot aan de slagboom bij de ingang. Na de bierfiets en de budgettoerist was het deze week de Bijenkorfparkeergarage die onder vuur lag en daar ook alle aanleiding toe gaf. Weg met die lelijke automagneet, roepen tegenstanders.

Laat hem met rust, auto's staan er nu juist zo mooi opgeborgen, reageren liefhebbers. Wat is er aan de hand met de parkeergarage die al veertig jaar voor felle reacties zorgt?

Niets, zegt Mark van Haasteren, directeur van exploitant Q-Park. Het feit dat de garage, die 487 auto's kwijt kan, deze week vrijwel de hele dag 'vol' aangaf, toont aan dat die in een nijpende vraag voorziet. "Als ondernemer in stilstaande auto's zijn het fijne dagen voor ons. En de gebruikers zijn stuk voor stuk gelukkige klanten."

Daar plaatst raadslid Zeeger Ernsting (GroenLinks) kanttekeningen bij. Een uur wachten tot je je auto kan parkeren is van de gekke, vindt hij: "Echt niet meer van deze tijd."

Hij en zijn partij willen de garage het liefst sluiten. "Auto's die veel beter aan de randen van de stad kunnen blijven, worden erdoor juist naar het hart geleid. Dit levert onnodige drukte op. Weg ermee."

De argumenten zijn recent, maar zouden ook zomaar veertig jaar geleden op deze manier kunnen zijn uitgesproken. Halverwege de jaren zeventig leidde de bouw van de garage al tot verhitte discussies.

Het waren de jaren dat voor- en tegenstanders van 'de auto in de stad' lijnrecht en actiebereid tegenover elkaar stonden. Ton Schimmelpennink bijvoorbeeld, die met ludieke acties probeerde de komst van de garage ­tegen te houden.

"Met onze beweging Amsterdam Autovrij hebben we veel tegen kunnen houden, bijvoorbeeld het bespottelijke plan om autowegen te bouwen boven de Jordaan. Helaas is die Bijenkorfgarage er wél gekomen."

Lelijk
Walther Schoonenberg van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB) stelt dat het positief is dat door de komst van de garage zestig parkeerplaatsen werden opgeheven op het Beursplein. "Maar met de vijfhonderd níeuwe plaatsen was er meer parkeerruimte dan ooit in de binnenstad."

Het was toenmalig PvdA-wethouder Pitt Treumann die in 1975 akkoord ging met de wens van de ondernemers in de binnenstad om een garage te bouwen. "De nood was hoog, er werd overal op de stoep geparkeerd. Op mijn laatste dag als wethouder heb ik de Bijenkorf ­toestemming gegeven verder te gaan met hun bouwplannen."

Speelden dreigementen van de Bijenkorf om de stad te verlaten als zij hun zin niet kregen daarbij een rol? "Dat speelde, op de achtergrond, want het was lang niet zeker dat het ­warenhuis in de stad zou blijven.

Maar spijt heb ik er niet van gehad, nooit." Volgens Treumann is er niets mis met de garage, maar zou beter moeten worden aangegeven wanneer die vol is. "Niet de Bijenkorfgarage maar de Bijenkorffile is het probleem."

Dat zegt ook Jan-Bert Vroege (gemeenteraad D66). Inderdaad, de afgelopen week was het weer druk vóór de garage, zegt hij. "Hetzelfde geldt voor zaterdagen. Maar we moeten niet overdrijven: meestal is het níet druk. Helemaal sinds de aanpassingen op het Muntplein."

Vroege stelt dat de garage voorziet in een vraag: de stad moet bereikbaar blijven voor mensen die er nu eenmaal met de auto móeten zijn. "Het is gewoon een heel nuttige ­garage."

Schoonenberg draait het echter om: volgens hem hebben de maatregelen bij de Munt de ­Bijenkorfgarage juist overbodig en ongewenst verklaard. "Deze plek toont als geen andere aan dat een parkeergarage midden in de stad een obstakel is voor het autoluw maken van die ­binnenstad. Hij is trouwens ook heel lelijk."

Fietsparkeerplek
Valt allemaal wel mee, zegt exploitant Van Haasteren. Hoewel hij toegeeft dat er iets moet gebeuren. "Mensen staan te lang stil voordat ze bij ons binnenrijden. Dat is niet in ons belang: wij krijgen pas geld wanneer ze de slagboom passeren. En het is ook niet goed voor onder­nemers: die zijn vooral gebaat bij mensen úit de auto, nu zitten ze er te lang in."

Is slopen een optie, of ombouwen tot een grote fietsparkeerplek? Van Haasteren zou het onverstandig vinden. "Er is nu eenmaal een groep die naar déze plek wil, file of niet. Dat zijn mensen die je niet kan verleiden hun auto elders neer te zetten en met het ov verder te reizen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden