Plus

'Overstappen op een metro om op de Dam te komen? Belachelijk'

Er wordt gesnoeid in de tramlijnen naar de binnenstad, maakte het GVB afgelopen week ­bekend. Reizigers zijn niet blij dat ze vaker moeten overstappen op de Noord/Zuidlijn.

'Het GVB maakt het onnodig ingewikkeld' Beeld ANP

Ze gelooft het aanvankelijk niet. Háár tram 9 verdwijnt volgend jaar? Laila snapt er niets van. "Hoe moet ik dan naar de stad?" Ze wijst op haar drie kinderen. Eén kleintje in een buggy, twee meisjes van drie jaar oud die de panden van haar jas vasthouden. "Moet ik overstappen op een metro om op de Dam te komen? Dat is belachelijk, dat gaat me nooit lukken met drie kinderen."

Laila is net komen aanwandelen bij de halte Arent Krijtstraat, pal langs de Ring Oost. Het is de laatste halte die tram 9 richting CS aandoet voordat Diemen wordt verruild voor Amsterdam. Laila gebruikt deze tramlijn veelvuldig om in de Amsterdamse binnenstad te komen.

Maar lijn 9 houdt vanaf de zomer van volgend jaar op te bestaan. Ervoor in de plaats komt tram 19, die vanaf Diemen dezelfde route volgt, maar vóór Artis afslaat in westelijke richting, naar ­Sloterdijk.

Vervelende manier van reizen
Met de komst van de Noord/Zuidlijn gaat het lijnennet van het GVB fors op de schop. Afgelopen week werd bekend welke lijnen vanaf 22 juli 2018 verdwijnen en welke anders zullen gaan rijden.

Insteek: een aantal trams richting CS sneuvelt, reizigers worden gestimuleerd gebruik te maken van de nieuwe metro. De eerste reacties zijn niet bijster positief.

Even verderop in Diemen, op de halte Nic Lublinkstraat, is ook Simone Janssen niet blij. Zij tramt dagelijks van haar huis pal achter de Dam naar Diemen. "Mijn paard woont hier. Ik verzorg hem iedere dag, dus als ik straks met de metro moet om daarna over te stappen op die nieuwe lijn 19 wordt dat een beetje omslachtig."

Bovendien, een metro vindt Janssen ook niets. "Ondergronds, ik vind dat een heel, heel vervelende manier van reizen. Ik kan me voorstellen dat ik toch maar een auto ga kopen als dit allemaal echt doorgaat. Het GVB maakt het onnodig ingewikkeld."

Kwestie van wennen
Ook aan de andere kant van de stad is het merendeel van de reizigers niet enthousiast over de voorgenomen aanpassingen. Op de halte Derkinderenstraat nabij station Lelylaan is Lloyd Campbell ronduit teleurgesteld dat lijn 1 in de toekomst niet meer naar CS rijdt. "Ik werk in de binnenstad en reis elke dag met deze lijn. En dan gaat ie straks naar Muiderpoort. Wat heb ik daar nu aan?"

Dat overstappen op de metro voor veel mensen een snellere verbinding betekent, zoals het GVB beweert, gaat er bij Campbell niet in. "Dat zeggen ze, maar dat geloof je toch niet? Omrijden én overstappen, en dan toch sneller in het centrum zijn? Wie dat gelooft, is gek."

Ach, zegt Ruud van Ketel, het is een kwestie van wennen. Hij is op de fiets uit Driemond gekomen. Op de halte Nic Lublinkstraat staat zijn fiets en vanaf daar reist hij per tram verder naar café Hoppe. "Het is vernieuwing. Logisch toch, dat als je een dure metrolijn aanlegt je er ook voor zorgt dat zo veel mogelijk mensen daarvan gebruik maken? Ik ga ervan uit dat, als je eenmaal weet hoe het werkt, je dit uiteindelijk een veel prettiger manier vindt om in de stad te komen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden