Plus

Overkapping CS wordt geverfd: Nog 11.500 liter verf te gaan

De monumentale overkapping van het Centraal Station wordt geverfd. Een lastige klus, want op het station moet alles gewoon doorgaan. 'Je moet zorgen dat je al naar het toilet bent geweest voor je naar je werkplek gaat.'

De schilders hebben nog 40.000 vierkante meter te gaan. Beeld Elmer van der Marel
De schilders hebben nog 40.000 vierkante meter te gaan.Beeld Elmer van der Marel

Niemand die iets doorheeft. Terwijl de intercity naar Rotterdam, een sprinter richting Uitgeest en zo'n grijsrode internationale trein met als bestemming Parijs het station uitrijden, balanceren drie schilders ruim twintig meter hoger in de spanten van de enorme overkapping.

Een heel enkele keer kijkt iemand omhoog, maar over het algemeen geldt dat zij nu al ruim driehonderd dagen bijna ongezien hun werk doen.

Ongezien, maar zeker niet ongestoord. De ­monumentale boogkappen van het Centraal Station moeten in de verf worden gezet, maar ­niemand mag er hinder van ondervinden. Treinen moeten door, winkels blijven open, stromen reizigers drommen dag in, dag uit vlak langs en onder de werkzaamheden door.

Een gecompliceerde klus, zegt uitvoerder Ben Dekkers van Van der Ende Steel Protectors Group, dat de opdracht mag uitvoeren voor ProRail. "Dat alles om ons heen doorgaat, maakt het werk arbeidsintensief."

Dat blijkt voor wie het gekrioel even ontstijgt en via een gecompliceerd stelsel van steigers, ladders en loopplankjes omhoog gaat richting overkapping.

Hier hangt wat de schilders 'de banaan' noemen: een bollende, verrijdbare steiger, die hen in staat stelt dicht bij de binnenkant van de kappen te komen terwijl het treinverkeer gewoon doorgaat. Wie denkt dat het er van beneden al hoog uitziet: van bovenaf voelt het als nog veel hoger.

Kruip-door-sluip-door
Het is een hele klim, beamen de schilders die op 23 meter hoogte zitten. "Je moet zorgen dat je naar het toilet bent geweest voordat je naar je werkplek gaat, als je terug moet ben je zomaar twintig minuten kwijt."

Daarnaast maakt de bijzondere werkplek het lastig om materialen aan- en af te voeren, zegt Dekkers. "Mijn baas wilde aanvankelijk twintig­literbussen verf inkopen, maar die krijg je hier nooit omhoog. Kleine bussen, en niemand gaat na de lunch met lege handen naar boven."

Het is kruip-door-sluip-door en met name aan de zijkanten van de zuidelijke overkapping, die smaller is, gaat het aan de zijkanten steil omlaag. Hoewel het toch geen al te warme zomer is geweest, kan de temperatuur in de nok van de overkapping stevig oplopen. Deze dagen is het 's middags een heel eind in de dertig graden, maar in juli bereikte het kwik de 54 graden. "Het was bijna niet te doen."

Bergen werk
Het gaat om een complete schilderbeurt, waarmee februari vorig jaar al is begonnen. De eerste kap, over de sporen 2 tot en met 7, is net klaar.

Ook nu de werkzaamheden hier zo goed als afgerond zijn, geldt dat de meeste van de honderdduizenden gebruikers van het station het niet zullen zien. Ze zijn gefocust op het halen van de trein, het verlaten van het station of op hun mobiele telefoon.

Toch zijn er hier bergen werk verzet, zegt Dekkers. Tien schilders, op sommige momenten wel zeventien, smeerden 13.500 liter verf over de kap met een oppervlakte van maar liefst 50.000 vierkante meter.

Ook in de tweede overkapping is het werk inmiddels begonnen: de schilders wacht hier nog eens 40.000 vierkante meter, goed voor naar verwachting 11.500 liter verf en driehonderd werkdagen.

Met de auto
Het is een mooie klus, zeggen de schilders, die voor het grootste deel iedere dag naar hartje Amsterdam komen vanuit Brabant en zelfs Hoogeveen. CS is wel lekker bereikbaar: je stapt de trein uit en je bent op je werk. Toch?

Daar denken veel van de schilders anders over. Dekkers zelf komt altijd met de auto. "De trein? Daar kan je niet op bouwen. Ik kreeg vanmorgen weer eens afmeldingen van jongens die niet konden komen omdat de trein niet reed."

54

In de nok van de overkapping kan de temperatuur flink oplopen. In juli bereikte het kwik daar de 54 graden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden