Overeenkomst met erven Malevitsj

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam en de erven van Kazimir Malevitsj zijn tot een schikking gekomen over een aantal kunstwerken van de Russische kunstenaar die zich in het Stedelijk Museum in de hoofdstad bevinden.Dat maakten ze donderdagavond gezamenlijk bekend. De twee partijen waren al jaren met elkaar in discussie over wie recht heeft op de collectie.

De erfgenamen krijgen vijf belangrijke schilderijen, waaronder Schrijftafel en Kamer (1913) en Suprematistische Compositie (1916). 24 Andere schilderijen, zeven gouaches, vijftien tekeningen en achttien leskaarten blijven in Amsterdam.

Burgemeester Job Cohen van de hoofdstad sprak van ''een bijzondere dag''. ''Dit is een schikking waarin alle partijen zich kunnen vinden. We gaan niet langer door over de vraag wie gelijk heeft, maar sluiten dit hoofdstuk af.''

''Uiteraard valt het zwaar afscheid te moeten nemen van vijf schilderijen die ons zeer vertrouwd zijn'', zei directeur Gijs van Tuyl van het Stedelijk. ''Maar de bereikte schikking laat een goed gevoel achter.'' De werken van Malevitsj die achterblijven, krijgen een ereplek als het museum na de huidige verbouwing in december 2009 heropent.

Ywona Malevitsj, een kleinkind van de broer van de kunstenaar, zei dat sprake is van ''een historische dag''. ''We hebben lang op dit resultaat gewacht en we zijn zeer blij dat we dit hebben bereikt.'' Volgens haar weten de erfgenamen nog niet wat ze met de schilderijen gaan doen.

De gemeente kocht de kunstwerken in 1958 voor circa 120.000 gulden van een Duitse architect, Hugo Haring. Malevitsj logeerde jaren terug bij hem ten tijde van een grote overzichtstentoonstelling in Berlijn. In 1927 werd de kunstenaar plotseling teruggeroepen naar Leningrad (het huidige Sint-Petersburg). De werken van de expositie gaf hij in bruikleen bij Haring. Tot zijn dood in 1935 mocht de artiest echter de Sovjet-Unie niet meer uit.

Op voorstel van het Stedelijk Museum wilde Amsterdam later werken van Malevitsj kopen. Haring weigerde aanvankelijk zijn medewerking omdat hij zich niet als eigenaar beschouwde, maar ging later toch overstag.

Enkele tientallen erven van Malevitsj lieten zich horen toen het Museum of Modern Art in New York in 1999 schilderijen aan hen teruggaf. Zij kondigden daarna aan ook aanspraak te maken op de Malevitsj-collecties van andere musea.

Amsterdam ging in 2001 nog niet in op schikkingsvoorstellen. Vorig jaar besloot de federale rechtbank in Washington DC dat het zin heeft een claim te behandelen van de erven. De juridische strijd heeft de gemeente in totaal 1 miljoen euro gekost. (ANP)

wikipedia.org/Kazimir_Malevitsj

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden