PlusPunt voor Punt

Overdag 130 km/uur op de A2? 'Niet chic'

Stap voor stap wordt de maximumsnelheid op de A2 naar Utrecht verhoogd: volgend jaar mogen automobilisten ook overdag 130 kilometer per uur rijden. Minister Schultz zegt te streven naar eenduidigheid.

Marc Kruyswijk
De A2 nabij Utrecht Beeld ANP
De A2 nabij UtrechtBeeld ANP

1. Je mocht toch al 130 kilometer per uur op de A2?

Ja, maar alleen tussen 19.00 en 6.00 uur. Overdag is de maximumsnelheid 100 kilometer per uur. Minister Schultz (Verkeer) zei woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer dat eerst groot onderhoud moet worden gepleegd aan de weg. Het is de bedoeling dat daarna het asfalt 'stiller' is.

2. Wat wil de minister bereiken met de snelheidsverhoging?

De VVD belooft al jaren op zo veel mogelijk snelwegen de maximumsnelheid te verhogen: automobilisten ergeren zich vaak groen en geel aan de inderdaad slaapverwekkend aandoende snelheid op de 'landingsbaan', de tienbaansweg tussen Amsterdam en Utrecht.

Waar voorheen vaak oeverloze files stonden, is sinds de verbreding van de A2 het fileprobleem verdwenen als sneeuw voor de zon.

Eerder zei de minister de 'eenduidigheid' op de Nederlandse wegen te willen verhogen: op meer dan de helft van de wegen in Nederland mag al 130 worden gereden. Ook zijn auto's schoner geworden, dus kan er harder worden gereden, beredeneerde de minister.

3. Maar er waren toch afspraken gemaakt met omwonenden dat de snelheid níét omhoog zou gaan?

Klopt. Gemeenten als Stichtse Vecht en Ronde Venen zijn om die reden naar de rechter gestapt. Toen de A2 werd verbreed van zes naar tien rijstroken (tussen Holendrecht en Abcoude liggen er zelfs twaalf) is afgesproken dat de maximumsnelheid niet meer dan 100 kilometer per uur zou worden. Dit in verband met lawaai en luchtvervuiling.

Nadat die snelheid op delen van het traject en op bepaalde momenten al werd verhoogd, stapten deze gemeenten naar de rechter. De Raad van State heeft deze week uitspraak in een hoger beroep uitgesteld.

4. Dus de zaak is onder de rechter, maar Schultz gaat gewoon door met het verhogen van de snelheid?

Dat noemen ze bij de gemeente Ronde Venen 'niet chic'. Volgens een woordvoerder past de minister een salamitactiek toe, waarbij zij met kleine stapjes uiteindelijk toch haar zin hoopt te krijgen: het hele traject naar Utrecht 130 kilometer per uur. Dat er verkiezingen aankomen, is ook een reden die veel wordt genoemd in de gemeenten langs de A2.

5. Wat zijn de gezondheidsgevolgen?

Het RIVM onderzocht in november de gevolgen van een hogere maximumsnelheid. Door een hogere snelheid stoten auto's meer vervuilende stoffen uit. Op een aantal plekken vallen die hogere concentraties weg tegen de verbeterde luchtkwaliteit de afgelopen jaren, schrijft het RIVM.

'Langs een beperkt aantal kilometers leidt snelheidsverhoging naar 130 tot een slechtere lokale luchtkwaliteit.'

Volgens Milieudefensie worden de concentraties stikstofdioxide en fijnstof hoger. "En dan praten we over vermeende uitstoot: van dieselgate hebben we geleerd dat veel auto's viezer zijn dan de fabrikanten beweren."

6. Hoe zit het met ongelukken?

Botsingen met hogere snelheden leveren ernstigere letsels op en meer doden, zeggen deskundigen. Ook zou het aantal botsingen toenemen. Uit een onderzoek door Rijkswaterstaat kwam de verwachting naar voren dat 1 kilometer per uur harder rijden, zou leiden tot 3 tot 4 procent meer dodelijke ongevallen.

Volgens een analyse van de Volkskrant zou meer dan 10 procent van de ongelukken op een 130 km-weg een dodelijke afloop hebben. Voor 120 km-wegen gold dat voor 7,5 procent, voor 100 km-wegen slechts 1,7 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden