OV-chipkaart maakt 55 miljoen euro winst in 5 jaar

De OV-chipkaart heeft zich ontwikkeld tot een ware geldmachine. In vijf jaar tijd maakte Translink, het bedrijf achter het ov-pasje, 55 miljoen euro winst met de plastic kaartjes.

Translink behaalde een rendement dat vergelijkbaar is met dat van Apple. Beeld anp

Consumentenorganisaties zijn met stomheid geslagen, want het verhaal van Translink was altijd dat de kaart 'kostendekkend' zou zijn. Maar in 2015 kregen de vervoerders zelfs 26 miljoen euro dividend uitgekeerd van pasjesmaker Translink.

Dat geld was verdiend met het verkopen van OV-chipkaarten voor 7,50 euro - productiekosten 88 cent per stuk - aan gebruikers van bus, trein en tram en het uitbaten van het pasjessysteem. Het gros van dat kapitaal ging naar de NS.

iPhones
Translink, eigendom van de openbaar vervoerbedrijven, maakt in de eerste jaren verlies, maar nu is het verkopen van OV-kaarten en het in de lucht houden van het betalingssysteem even lucratief als het maken en verkopen van iPhones.

Op een omzet van 80 miljoen euro, behaalde Translink in 2015 inclusief een belastingvoordeel bijna 19 miljoen euro winst. Dat is een rendement dat vergelijkbaar is met dat van Apple.

Ruimte
Voorzitter Ariën Kruyt van reizigersorganisatie Rover is hoogst verbaasd dat Translink zo goed rendeert. "Zoveel winst? Dit wist ik echt niet. 7,50 euro voor een OV-chipkaart is veel te veel," zegt Kruyt.

Rover wil dat de kaart goedkoper wordt of dat de vervanging, ook als de kaart verlopen is, gratis wordt.

Dat wil ook de Consumentenbond. "Deze resultaten laten zien dat de financiële ruimte er is," vindt Sandra de Jong. "De kaart moet goedkoper, langer geldig zijn, vervanging moet gratis zijn, en iedereen moet ook gratis zijn saldo eraf kunnen halen."

Goed verdienmodel
Per jaar maakt het bedrijf ruim 3 miljoen OV-chipkaarten. Iedere klant komt na maximaal vijf jaar weer terug, want na die tijd is een pasje verlopen.

Dat blijkt een enorm goed verdienmodel. In 2011 werd voor het eerst winst gemaakt en sindsdien groeit de plus onder de streep ieder jaar met miljoenen euro's.

Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft vindt het onzin dat de OV-chipkaart maar vijf jaar geldig is. "In andere landen is dat veel langer. Technisch is er na die vijf jaar echt niets mis met die kaart. Het lijkt toch echt een financiële melkkoe om reizigers steeds opnieuw 7,50 euro te laten betalen."

Wie zijn OV-chipkaart kwijtraakt, moet zelfs 11 euro neerleggen voor een vervangende kaart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden