Update

OV-chipkaart dit jaar in alle NS-treinen

OV-chipkaart wordt in Rotterdam al gebruikt. Foto ANP/Robin Utrecht

DEN HAAG - Treinreizigers kunnen in de loop van dit jaar in het hele land met de OV-chipkaart betalen. Alle stations worden geleidelijk voorzien van in- en uitcheck-palen of poortjes die zwartrijders moeten tegenhouden. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen gisteren bekend gemaakt.

Het papieren treinkaartje blijft voorlopig bestaan. De NS zegt het bestaande treinkaartjes niet voor 2012 af te schaffen, tenzij een grote meerderheid van de reizigers voor die tijd al is overgestapt op de OV-chipkaart. Met de invoering wordt begonnen in de regio Amsterdam en op de Flevolijn, het traject tussen Schiphol en Lelystad. Daarna volgt geleidelijk de rest van het spoorwegnet.

De OV-chipkaart moet in Nederland het enige betaalmiddel worden voor bus, tram, trein en metro. Reizigers storten geld op hun kaart dat bij het uitchecken aan het eind van de reis automatisch wordt afgeschreven. In de trein blijven conducteurs aanwezig die zijn uitgerust met apparatuur waarmee ze de kaart kunnen uitlezen om te zien of er ingecheckt en dus betaald is.

De NS loopt met de invoering dit jaar voor op het stads- en streekvervoer. In bus, tram en metro is het naar verwachting over ongeveer drie jaar mogelijk om overal met de OV-chipkaart te reizen. De Rotterdamse metro bijt het spits af. Daar verdwijnt met ingang van vandaag de strippenkaart en kunnen reizigers alleen nog door de poortjes met een OV-chipkaart.

Vergunning
Amsterdam wil de kaart dit voorjaar invoeren in metro, bus en tram. Maar of dat lukt is onzeker. De strippenkaart wordt pas afgeschaft als de OV-chipkaart de status van volwaardig elektronisch betaalmiddel heeft. De vergunningsaanvraag daarvoor bij De Nederlandsche Bank (DNB) loopt al en het duurt nog zeker twee tot drie maanden voor DNB uitsluitsel geeft. Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer deed die toezegging woensdag aan de Tweede Kamer.

DNB staat grootschalige invoering van de OV-chipkaart pas toe met een vergunning, de zogenoemde egi-status, die aan de overheden en vervoersbedrijven moet worden verstrekt. Tot die tijd mag het gezamenlijke saldo op de kaarten van de reizigers niet meer bedragen dan zes miljoen euro. Dat bedrag wordt niet gehaald met invoering in de Rotterdamse metro.

Oppositiepartijen SP, PVV en GroenLinks hadden woensdag stevige kritiek op Huizinga. Volgens hen hapert het systeem en is de gebruikte chip zeer fraudegevoelig. Hun moties om de invoering in Rotterdam op te schorten strandden in de Kamer. Onderzoek wees uit dat de chip kan worden gekraakt, maar dat grootschalige fraude onwaarschijnlijk is.

RTV Rijnmond meldde woensdag nog wel sinds maandag te hebben gereisd met een gekraakte kaart, zonder dat het systeem de kaart blokkeerde. Kaartverstrekker Trans Link Systems (TLS) zei echter dat het de kaart bewust niet had geblokkeerd omdat het saldo met slechts één cent was verhoogd. ''Dat kon ook komen door een fout in het systeem'', aldus een woordvoerster. (GPD)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden