Plus

Ouders over fataal ongeluk Celina (14): 'Een roekeloze gok'

Was het de dode hoek of toch het rijgedrag van de afslaande vrachtwagenchauffeur dat de 14-jarige Celina twee jaar geleden het leven kostte? Haar moeder: 'Ik wil eerherstel voor mijn dochter.'

Marjan de Kock en Erik van den Hoeven Beeld Ernst Coppejans

Marjan de Kock (54) zat op haar werk bij de Belastingdienst in Utrecht toen haar mobiele telefoon ging: nummer onbekend. Ze zat in overleg en liet het dus maar even lopen.

Het bleek uiteindelijk het telefoontje waar elke ouder voor vreest: haar 14-jarige dochter Celina van den Hoeven was zojuist omgekomen bij een verkeersongeluk.

Op het kantoor van vader Erik van den Hoeven (55) aan de Zuidas stond de politie intussen op de stoep. Hij kan zich er niet veel van herinneren. "Ja," zegt hij, "ze lieten me haar schoolpasje zien. Is dit uw dochter? Dan wordt er gewoon keihard verteld wat er aan de hand is. Ik denk niet dat er een andere manier is. Je weet het op zo'n moment eigenlijk ook al."

Mooi
Even later, op een bankje, vroeg een collega of hij het koud had. Het bleken de zenuwen waarvan hij zo rilde.

De Kock: "Ik heb de trein gepakt en ben vanaf ons huis in Amsterdam door de politie naar de Vrije Universiteit gebracht, waar Celina in het politiemortuarium lag. Dan zit je daar en zie je twee mannen langs lopen met haar schooltas. Ik raak dat beeld niet meer kwijt."

Ze zag er, zegt De Kock, nog heel mooi uit. "Hij is niet over haar gezicht gereden."

Wat zich liet aanzien als een typisch dode­hoek­ongeluk met een rechts afslaande vrachtwagen op de chaotische kruising van de Beukenweg en de Eerste Oosterparkstraat in Amsterdam-Oost, bleek na maanden onderzoek veel meer dan dat: een onoplettende chauffeur, die, volgens het Openbaar Ministerie, tot drie keer toe had verzuimd in zijn spiegels en dodehoekcamera te kijken en niet had afgeremd toen hij met tien kilometer per uur de hoek om ging. Dinsdag stond hij voor de rechter.

Helder weer
Celina, zegt haar vader, was een meisje met een groot hart. Een beetje verlegen, maar met veel gevoel voor rechtvaardigheid. Een creatief kind dat jarenlang op Artistekenen had gezeten, haar eigen verhaaltjes schreef en graag op de piano speelde. Op het Pieter Nieuwland College zat ze op het vwo-plus.

Op de bewuste dag, 6 oktober 2016, kwam ze al om kwart over tien naar huis, omdat ze pijn had aan haar beugel. "In mijn wanhoop," zegt De Kock, "heb ik zo vaak gedacht: waarom heb je niet opgelet? Ik heb haar gedrild in het verkeer, tot gekmakens toe."

Nu denkt ze vol afschuw: ik heb mijn kind niet vertrouwd.

Ze wil eerherstel voor haar dochter. Al snel kwamen de verhalen: ze zal wel hebben zitten appen. Ze zal wel oordopjes in hebben gehad. Ze zal er met haar gedachten wel niet helemaal bij zijn geweest.

Maar, zei dinsdag ook de officier van justitie in de rechtbank: Celina valt helemaal niets te verwijten. Ze heeft geen enkele fout gemaakt. Het was de chauffeur die niet deed wat hij had moeten doen.

Wat ging er mis?

Het was helder weer, de chauffeur van de kiepwagen, de 57-jarige Peter van H. uit Assendelft, had dertig jaar ervaring en was al vaak op het betreffende kruispunt geweest. Hij had geen haast en was voldoende uitgerust.

Niet opgevallen
Om te beginnen, stelde de officier van justitie dinsdag, had hij Celina al op de Beukenweg aan moeten zien komen rijden en dus moeten weten dat zij naast hem stond. Vervolgens had hij haar door zijn eigen spiegels en de speciale trottoirspiegel onder het stoplicht moeten hebben zien staan toen ze naast elkaar wachtten. En bij het optrekken, toen Celina voor de auto reed, was ze zichtbaar in de dode­hoek­camera.

Maar Van H. keek niet in zijn dodehoekcamera toen hij begon te rijden, zei hij tegen de rechter. Want dan moest hij voorover buigen en zou hij 'het contact met de weg zijn verloren'. De spiegel onder het stoplicht was hem bovendien niet opgevallen, heeft hij bij de politie verklaard. En zijn breedtespiegel had hij niet afgesteld volgens de officiële regels, maar 'zoals je er het lekkerste mee rijdt'.

Op camerabeelden van het café op de hoek en de bloemenstal aan de overkant is te zien hoe Celina nog probeert uit te wijken voordat ze met de linkervoorkant van de vrachtwagen wordt geraakt, waarna die met zijn linkerachterwielen over haar heen rijdt. De chauffeur mindert geen vaart, ook niet nadat omstanders zijn begonnen te gillen. Op de tachograaf is te zien dat hij optrekt naar tien kilometer per uur.

"Zo'n snelheid voelt als stoppen," verklaarde de chauffeur. "In mijn beleving heb ik stilgestaan voordat ik de hoek om ging."

Van den Hoeven: "Dit was een roekeloze gok met het leven van onze dochter."

De Kock: "Hij was een tikkende tijdbom."

Bijscholen nodig
Vlak na de klap, toen het allemaal nog een onvermijdbaar ongeluk had geleken, hebben ze de chauffeur nog uitgenodigd voor de uitvaart van hun dochter. Van den Hoeven had met hem te doen. Een zaak die, zoals dat heet, alleen maar verliezers kent.

Maar nu? Van den Hoeven: "Met de kennis die we intussen hebben opgedaan, zou ik zijn aanwezigheid ongepast vinden. Hij doet alsof hij ook een slachtoffer is, maar ondertussen neemt hij afstand van zijn verantwoordelijkheid."

De Kock hoopt dat de dood van haar dochter in elk geval nog ergens toe leidt: een vervoersbranche die eens kritisch kijkt naar de manier waarop de eigen chauffeurs zijn opgeleid. En vooral: worden bijgeschoold.

Van den Hoeven: "We hebben een onderzoekje gevonden over de vraag hoe chauffeurs kijken. Dan blijkt dat 18 procent de dode hoek meeneemt. Er is ontzettend veel aandacht voor wat fietsers doen, maar voor de chauffeurs is nergens een fatsoenlijk verhaal te vinden."

Tegen Van H. eiste de officier van justitie dinsdag 240 uur taakstraf en een jaar ontzegging van de rijbevoegdheid. De rechtbank doet 25 september uitspraak

'Een menselijke fout'

Chauffeur Peter van H. (57) vindt niet dat hij een fout heeft gemaakt toen hij twee jaar geleden met zijn vrachtwagen rechts afsloeg en de 14-jarige Celina van den Hoeven doodreed. "Er was niets meer. Dat was op dat moment mijn waarneming."

Het was, zei zijn advocaat dinsdag, 'een menselijke fout van een berouwvolle chauffeur'. Het was 'pech, domme pech'. Van H. zou zich van geen kwaad bewust zijn geweest. "Hij heeft het uiterste gedaan om zorgvuldig die bocht om te gaan."

Van H. is volgens hem 'een goede huisvader, geen waaghals, geen brokkenpilooten een rustige chauffeur'. "Er waren geen drugs of alcohol in het spel en hij zat ook niet te telefoneren."

Hij pleitte voor vrijspraak voor zijn cliënt, of in elk geval een mild vonnis: "Wat heeft het nog voor zin deze geknakte man te veroordelen? Hij zal de klap nooit te boven komen."

Van H., die nooit eerder met de rechtbank in aanraking is geweest, vertelde wat het ongeluk voor hem heeft betekend. Hij heeft, naast twee zoons van 27 en 29 jaar uit een eerdere rela­tie, een dochter van 14, ­dezelfde leeftijd die Celina had toen zij werd overreden. Hij heeft haar verboden om op de fiets naar school te gaan.

Sinds een jaar staat Van H. onder psychiatrische behandeling. "Ik probeer het dagelijks leven op te pakken," zei hij. "Maar ik zal nooit meer de oude worden."

Als Van H. zijn rijbewijs verliest, raakt hij daarmee ook zijn vaste baan kwijt. Hij heeft het daar al met zijn werkgever over gehad, hield hij de rechter voor. "Die zei tegen me: dan is er geen plek meer voor jou."

Lees ook: Eis: 240 uur taakstraf voor doodrijden scholier Celina (14)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden