Plus

'Ouders moeten talent kind niet onderschatten'

De hoofdinspecteur voor het basisonderwijs Arnold Jonk sprak woensdag bij de lancering van de aanpak Scholen020 over de staat van het Amsterdamse onderwijs. 'Hier is de kloof extra zichtbaar.'

Lorianne van Gelder
Arnold Jonk: 'Als je alle scholen tegelijkertijd gaat aanpakken, dan gaat het mis.' Beeld Rowin Ubink
Arnold Jonk: 'Als je alle scholen tegelijkertijd gaat aanpakken, dan gaat het mis.'Beeld Rowin Ubink

Hoe staat het Amsterdamse onderwijs ervoor?
"Net als in de rest van Nederland gaat het goed. Wel merk je dat het voor sommige scholen in de stad nog lastig is om de opbrengsten goed te krijgen."

De onderwijsinspectie constateerde een groeiende kloof in het onderwijs: een kind van hoogopgeleiden heeft meer kansen dan een kind van laagopgeleiden. Hoe is dat in de stad?
"In Amsterdam geldt dat natuurlijk ook. Daarbij komt dat in de stad weinig middelbaar opgeleiden wonen. Er zijn veel hoogopgeleiden en veel laagopgeleiden, dat maakt die kloof ook zichtbaarder."

In het kader van Stadsscholen 020 krijgt een groep scholen in achterstandswijken van de gemeente tot een ton extra geld. Wat vindt u daarvan?
"We gaan zien of het effect heeft, maar het is een goed initiatief. Aan de andere kant zal zo'n plan ook niet alles oplossen. Een deel van het probleem van gelijke kansen in het onderwijs is de steeds vroegere selectie van kinderen; steeds vroeger moet worden vastgesteld welk niveau middelbare school het gaat worden voor een kind. In Amsterdam is dat erg zichtbaar door de vele categorale scholen. Daar doe je met dit plan bijvoorbeeld niets aan."

Er wordt in Amsterdam al veel geld uitgegeven aan onderwijs. Is nog meer kapitaal wel de oplossing?
"Het gaat erom wat je met dat geld doet. Het alternatief is zeggen: doe het zonder geld, maar op een gegeven moment lopen scholen dan tegen hun grenzen aan. Op scholen waar de problematiek zwaar is, gaan wij als inspecteurs niet de deur uit met het gevoel dat het geld er tegen de plinten klotst en dat ze het maar wat effectiever moeten uitgeven. Als je naar succesvolle scholen kijkt, zie je vaak dat ze alles uit de kast halen met vrijwilligers en docenten die extra werk doen. Maar hoe lang kun je dat van die mensen vragen? Je kunt wel degelijk iets bereiken met extra geld."

De twaalf scholen in de pilot komen met uiteenlopende voorstellen: van meer huisbezoeken tot het trainen van leerkrachten in het voeren van gesprekken met ouders. Wat zijn in jullie ervaring de effectiefste methodes om scholen in achterstandswijken te verbeteren?
"Vanuit onderzoek weten we dat ouderbetrokkenheid goed werkt. Dat zie je het sterkst in de vroegschoolse periode. Ook het hebben van hoge verwachtingen van kinderen, dus het niet onderschatten van hun talent, heeft een groot effect.

Daar heb je inderdaad geen geld voor nodig, maar je moet wel iets met die verwachtingen kunnen doen. Kan een leerling met een beetje
extra steun een hoger niveau aan, dan moet je daar huiswerkbegeleiding of een dyslexietraining bij geven. Gelijke kansen, dat gaat vaak over de onderkant, dat kinderen niet moeten uitvallen. Maar gelijke kansen gaan ook over of je havo of juist vwo kunt halen."

Niet alle scholen die het nodig hebben, krijgen nu extra geld. Creëert zo'n beperkte beschikbaarheid geen kinnesinne?
"Ik denk dat het juist goed is dat een kleine groep scholen plannen gaat uitproberen. Eén ding weet je zeker: als je alle scholen in de stad tegelijkertijd gaat aanpakken, gaat het mis. Zolang de scholen die meedoen aan Scholen020 hun kennis delen zodat andere scholen ook van hun ervaring kunnen leren, hoeft er helemaal geen kinnesinne te zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden