Ouders en docenten ongerust over nieuwe koers Hyperion

Het Hyperion Lyceum betrekt na de vakantie eindelijk zijn eigen pand. Tegelijk stappen tal van docenten op bij de populairste school van de stad en zijn er zorgen over een nieuw lessysteem.

Het nieuwe Hyperion Lyceum aan de Badhuiskade in NoordBeeld Jesper Boot

Groot, grijs en geel torent het nieuwe gebouw van het Hyperion Lyceum boven de zandvlakte van Overhoeks in Noord uit. Na zeven jaar heeft de populaire school eindelijk een eigen gebouw. Het bivakkeren bij andere scholen, en later in tijdelijke units, is voorbij.

De school, die in 2015 in VPRO Tegenlicht als lichtend voorbeeld van vernieuwend onderwijs werd geportretteerd, is volwassen.

Je zou kunnen zeggen dat het alleen maar goed nieuws is wat de klok slaat over deze school voor vwo+ en gymnasium, maar met de oplevering van het pand vertrekken meer dan twintig docenten.

Lesfilosofie
Ook zijn ouders en leerlingen bezorgd over een nieuwe koers en is het slagingspercentage voor een school voor deze doelgroep niet erg hoog. Met 83 procent vorig jaar en 89 procent dit jaar zit het Hyperion onder het landelijke gemiddelde van 91 procent op vergelijkbare bollebozenscholen.

Met de opening van het nieuwe pand voert de school een nieuw onderwijssysteem in. Dat is gebaseerd op een lesfilosofie van meer autonomie voor leerlingen, waarbij scholieren zelf bepalen of ze uitleg volgen of zelfstandig werken; ze kunnen er autonoom plannen en gepersonaliseerd leren. Het is een voortzetting van wat zeven jaar geleden is ingezet, zeggen sommigen. Anderen noemen het een onderwijsstelsel waar ze niet achter staan.

Een kwart stapt op
Ouders en leerlingen maken zich zorgen over de vertrekkende docenten. Een leraar maakte een lijstje van zijn afzwaaiende collega's, een kwart van het lesgevende personeel. De schoolleiding voelde zich gedwongen erop te reageren.

"Het is geen verrassend hoog aantal," vindt rector Elly Loman, die een brief met die strekking aan ouders schreef. "In de drie jaar sinds ik er zit, gingen altijd rond de 18 à 20 mensen weg." Inmiddels zijn alle vacatures vervuld. Schoolleiders van andere scholen vinden zo'n hoog aantal vertrekkers wel reden tot zorg.

Hoewel sommige docenten vertrekken na een tijdelijk contract, bijvoorbeeld als vervanger ­tijdens een zwangerschapsverlof, zijn er ook docenten die zich niet meer kunnen vinden in de koers van de school. In deze groep zit ook een aantal pioniers.

Ze blijven het liefst anoniem, maar doen graag hun verhaal. Het zijn onder meer docenten van het eerste uur, die bij de oprichting van de school betrokken waren, maar het niet meer zien zitten. Ze vinden het nieuwe systeem te vrij, het niveau te laag, de inspraak belabberd. Een docent zegt: "Het Hyperion staat onofficieel bekend als vwo in zeven jaar." Hij verwijst naar het relatief hoge aantal zittenblijvers in de derde en vierde klas.

Rector Loman vindt die kritiek onterecht, omdat andere scholen ook met zittenblijvers in de derde en vierde kampen en het Hyperion het juist beter doet dan gemiddeld. Ook vindt ze een beetje weerstand niet meer dan normaal. "Bij verandering hoort tumult." De ouders die kritisch waren, heeft ze kunnen geruststellen, zegt ze. "Er waren veel misverstanden over onze nieuwe koers. Niet meer dan een derde van de onderwijstijd en lokalen is ingericht voor de ­studielabs. Eerlijk gezegd vond ik de kritiek ­minimaal, zeker voor welbespraakte Amsterdammers."

Keuzevakken
Daarbij wordt het nieuwe systeem gefaseerd ­ingevoerd, omdat ze het rooster van de keuzevakken nog niet rond konden krijgen.

Uiteraard ziet Loman ook graag de slagingspercentages stijgen, maar ze vindt het logisch dat een jonge school niet meteen bij de top hoort. "Vorig jaar hadden we voor het eerst examens, terwijl er slechts drie docenten ervaring mee hadden." Ook het zittenblijven heeft nu de aandacht en lijkt af te nemen, zegt ze.

Ondertussen blijven ouders klagen over het hoge aantal lesuren dat uitvalt, dat het rommelig is, en de communicatie niet goed.

Loman: "Ik zou graag willen dat er minder lesuren uitvallen, maar we zitten soms met zieke leraren en extra snipperdagen die in de cao zijn vastgelegd. Verder heb ik alle ouders meermaals gemaild en geïnformeerd over de veranderingen. En dat rommelige? Dat hoort bij een school die jong is en alles net even anders doet."

Nieuw onderwijs in een nieuw gebouw

Het Hyperion Lyceum werd opgericht vanuit het idee dat het vwo uitdagender en innovatiever kon zijn. Aan de basis van de school stond Ilja Klink, destijds schoolleider. Met een team van jonge docenten begon de school met 40 leerlingen en nieuwe vakken als 'Grote denkers', 'Lifestyle and informatics' en 'Logica en argumentatieleer'.

Na het vertrek van Klink in 2014 was het idee om zonder schoolleider verder te gaan, maar Elly Loman trad in 2015 aan als rector.

Het nieuwe onderwijssysteem is volgens Loman een uitbreiding van wat destijds is gestart. Er wordt een groter beroep gedaan op de zelfstandigheid van leerlingen, iets wat andere nieuwe scholen als Spinoza20first en Cartesius 2 ook doen.

De visie achter het nieuwe leermodel is dat leerlingen gemotiveerder zijn als ze meer keuze­vrijheid en autonomie hebben. Als je goed bent in wiskunde B, kun je in een ander deel van het studielab zelfstandig werken. Heb je meer begeleiding nodig, dan luister je langer naar de uitleg van de leraar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden