Ouders betalen meestal hoge belkosten van kinderen

Ouders springen meestal bij als hun kinderen hun maandelijkse belbundel overschrijden. Een meerderheid van de jongeren komt dan ook niet in de geldproblemen door hoge telefoonkosten, blijkt uit onderzoek dat Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB) samen met telecomaanbieder Vodafone heeft laten uitvoeren.

Beeld Thinkstock

40 procent van de jongeren tussen 12 en 24 jaar gaat weleens over zijn maandelijkse abonnement heen. Binnen die groep doet 10 procent dit bijna elke maand, en 2 procent maandelijks.

Ouders zouden niet meer meteen moeten bijspringen om de te hoge telefoonrekening van hun kinderen te betalen, vindt WWJB. 'Wij willen niet op de stoel van de ouders zitten. Maar het zou wel verstandig zijn als ouders hun kinderen leren met vallen en opstaan de gevolgen van hun gedrag zelf op te lossen', zegt voorzitter Marijke Vos.

Hulpmiddelen
Dat voorkomt dat het overschrijden van de belkosten als geaccepteerd gedrag wordt gezien door jongeren', zegt voorzitter Marijke Vos. Het is volgens de stichting daarnaast een goede zaak als telecomoperators hulpmiddelen gaan aanbieden, waarmee jongeren op eenvoudige wijze met hun neus op de 'belfeiten' worden gedrukt.

WWJB wil hierover telecombedrijven in gesprek gaan over mogelijke oplossingen. 'Om zo in cocreatie met jongeren hulpmiddelen te ontwikkelen die hun op een simpele en overzichtelijke manier inzicht geven in bel- en datagebruik', aldus Vos.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden