Ouderkerk aan de Amstel is geen hotspot meer

Kaalslag op de voorheen zo populaire Amstelzijde in Ouderkerk aan de Amstel: drie van de zes restaurants op de horecastrip hebben de deuren gesloten, Loetje is nog de enige trekker. 'Voor goede horecaondernemers zijn er kansen.'

'De sjeu is verdwenen,' meent chef-kok Ron Blaauw, die tot 1999 kookte bij 't Jagershuis en elders in Ouderkerk een sterrenrestaurant had. Beeld Jean-Pierre Jans

De entree stemt niet direct vrolijk. Wie vanaf de Amsterdamkant de horecastraat van Ouderkerk aan de Amstel inrijdt, stuit onmiddellijk op de eerste rotte kies. Voorheen was dit La Cubanita, tegenwoordig is het een pijnlijk gat in een fraai rijtje panden. De sporen van een felle brand zijn nog zichtbaar op de zijmuur van buurman Paardenburg.

Twee panden verder dan. Hier zat ruim 38 jaar restaurant 't Deurtje. Nu zijn de ramen afgeplakt met oude kranten. 'Wegens omstandigheden gesloten', valt er te lezen. Dicht voor onbepaalde tijd.

En wie nog een stukje doorrijdt, passeert 't Jagershuis, ooit eigendom van Jan-Dirk Paarlberg. Formidabel gelegen aan de Amstel, maar al een maand of wat geen restaurant meer. Failliet sinds augustus.

Gesloten zaken
Het is nog maar een paar jaar geleden dat Ouderkerk meetelde in het culinaire wereldje, Michelinsterren en al. Bracht je een bezoek aan deze horecastrip, dan liep je half Amsterdam-Zuid tegen het lijf. Bank- en reclamejongens en iedereen die hier maar tegenaan wilde schurken. Nu zijn drie van de zes zaken gesloten. Ongeacht hoe het gaat met de bedrijven die nog open zijn is het duidelijk: de Amstelzijde als geheel heeft betere tijden gekend.

De sluiting van 't Deurtje is de meest recente ontwikkeling in een proces dat al langer gaande is. Te weinig gasten, zegt eigenaar Jeroen Ellermeijer. 'In Amsterdam gebeurt zo veel. Tegen die aantrekkingskracht hebben wij het moeten afleggen.'

Ellermeijer zegt dat 't Deurtje kwaliteit bood, maar dat het restaurantaanbod in Ouderkerk te veel is versmald. 'Culinair is het allemaal niet spannend meer op de Amstelzijde.'

Eenheidsworst
Beau de Sno van het precies een jaar geleden afgebrande La Cubanita sluit zich aan bij Ellermeijer. 'Ouderkerk is geen hotspot meer,' zegt hij. Maar de horeca betaalt er nog wel naar: De Sno begon elke maand met het afrekenen van 7500 euro huur voor zijn zaak van bescheiden afmetingen. 'Dat verdienden we nog maar net terug, dus wij hebben besloten niet meer terug te komen.'

Ook Ellermeijer zegt dat de huurlasten echt te zwaar zijn. 'Wij betaalden 86.000 euro huur, veel te hoog. Daar komt bij dat parkeren hier acht euro kost.' Volgens De Sno komt er 'geen kip' meer op de voorheen zo populaire horecastrip. 'Het is helemaal ingezakt. De charme is verdwenen, het aanbod bestaat uit eenheidsworst. Je zou kunnen zeggen dat Loetje aan de Amstel in zijn eentje de hele Amstelzijde op de been houdt.'

Want bij Loetje gaat het dus wel goed. Soms worden er zevenhonderd mensen op een dag bediend. Ook heeft de zaak een eigen parkeerplaats voor gasten. 'Wij zitten hier heerlijk,' zegt Loes Houthuys van Loetje. 'Het is een schitterende plek, goed bereikbaar vanaf zowel de Zuidas als Zuidoost. Perfect.'

Levendigheid
Houthuys vindt negatieve verhalen over de teloorgang van de Ouderkerkse horecastrip 'nogal eenzijdig' en 'gekleurd'.

'Het is een heel goede plek om te zitten. Ja, wij zouden graag wat meer levendigheid zien. Dat verdient de Amstelzijde. Levendig is het op dit moment even niet, maar er zijn in principe klanten genoeg, naast de zakelijke klanten ook veel dagjesmensen of bijvoorbeeld de mensen die naar de Arena gaan, of naar de Heineken Music Hall. Voor goede horecaondernemers zien wij goede kansen.'

In het dorp en daaromheen worden de ontwikkelingen echter met droefenis gadegeslagen. 'Sommige zaken zijn gewoon een beetje oubollig,' zegt buurtbewoner Niels Kooijman. 'Ik heb ook het gevoel dat de populariteit van Loetje een hap neemt uit de klandizie van de andere ondernemers.'

'Sjeu is verdwenen'
Ron Blaauw, die tot 1999 kookte in 't Jagershuis en daarna elders in het dorp zijn eigen restaurant begon (en jarenlang twee Michelinsterren kreeg), vindt culinaire concurrentie vanuit Amsterdam en de maatvoering van biefstukrestaurant Loetje geen argumenten om de boel te laten versloffen. 'Maak juist gebruik van de populariteit van Loetje, zie dat als voorbeeld. Zij trekken mensen, probeer die dan ook binnen te krijgen. Niet door hetzelfde te doen als Loetje, maar door zelf topniveau te bieden.'

De gouden tijden zijn even voorbij, zegt Blaauw. 'De sjeu is verdwenen, lijkt het. Ergens is dat ook wel een natuurlijk proces: restaurants komen en restaurants gaan. Maar de horecastrip heeft zeker potentie. Kijk hoeveel mensen er met de fiets of met een bootje langskomen. Maar biedt dan wel topniveau, zorg dat je je onderscheidt. Dat mis ik nu een beetje.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden