Ouderen Buitenveldert en Geuzenveld geïsoleerd door nieuwe buslijnen

Het rechttrekken van kronkellijnen van het GVB levert voor grote groepen passagiers snellere bussen en trams op, maar leidt ook tot verschraling van het openbaar vervoer voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn.

Adviezen van de Reizigersbelangenraad om de 'ommetjes' van bus 21 en 62 niet te schrappen, werden genegeerd, zegt voorzitter Chris Vonk. Beeld Floris Lok
Adviezen van de Reizigersbelangenraad om de 'ommetjes' van bus 21 en 62 niet te schrappen, werden genegeerd, zegt voorzitter Chris Vonk.Beeld Floris Lok

De nieuwe dienstregeling gaat in over twee weken, zondag 14 december. In de dienstregeling is te zien dat het GVB steeds meer werk maakt van het schrappen van onrendabele 'lussen' door buurten. Dat speelt behalve in Buitenveldert ook in Geuzenveld, waar bus 21 vanaf half december vier haltes overslaat in het buurtje De Eendracht. Bewoners, bedrijven en organisaties zijn zonder enig effect te hoop gelopen tegen deze aanpassing.

Weggeman zegt het onbegrijpelijk te vinden dat minder mobiele mensen straks op het aanvullende openbaar vervoer zijn aangewezen. 'We willen juist dat mensen zo lang mogelijk op zichzelf blijven wonen en gebruik blijven maken van het reguliere ov.'

Adviezen van de Reizigersbelangenraad om de 'ommetjes' van bus 21 en 62 niet te schrappen, werden genegeerd, zegt voorzitter Chris Vonk. 'Het rechttrekken van lijnen heeft de toekomst, maar in deze gevallen wordt het openbaar vervoer in Amsterdam wel erg schraal.'

Vonk zegt dat het GVB zich weliswaar houdt aan de afstandscriteria van vierhonderd meter voor haltes die wijken ontsluiten. 'Maar voor mensen die ouder zijn, komen de haltes te ver weg, dat redden ze niet.'

Volgens het GVB zijn de maatregelen broodnodig omdat het bedrijf het ov overeind moet houden met minder subsidie. Volgens een woordvoerder betekent de wijziging een verslechtering voor een enkeling, maar een verbetering voor velen. 'Mensen willen sneller vervoer, daarvoor hebben we 'gestrekte lijnen' nodig. Uit onze cijfers blijkt dat een verkorting van de reistijd leidt tot meer reizigers.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden