Oude Dakota vaart dwars door de stad

Vliegen kan hij even niet en daarom voer dinsdag de 82 jaar oude Doornroosje  dwars door Amsterdam. Het vliegtuig, een C47 Dakota, verhuist van Schiphol naar Lelystad.

De Dakota gistermiddag in de Kostverlorenvaart ter hoogte van de Overtoom Beeld Maarten Brante

Oorspronkelijk zou het toestel dinsdagnacht Amsterdam passeren, als de bruggen van de A10 en over de Kostverlorenvaart toch al open gaan voor zeilschepen. Maar vanwege het bijzondere karakter van het vliegtuigtransport, maakt Waternet - de beheerder van de bruggen en sluizen in Amsterdam - een uitzondering.

De Dakota ginga vanaf Schiphol-Oost via de Ringvaart en De Nieuwe Meer naar het Schinkel gevaren. Daarna doorde Kostverlorenvaart, Nassaukade en de Houthavens naar het IJ, waarbij dertien bruggen werden gepasseerd. Dinsdagnacht werd buiten de Oranjesluizen overnacht. Woensdagmiddag wordt hij in Lelystad verwacht.

Aviodrome
De Dakota is gekocht door luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad. Doornroosje vloog tot 2012 bij de Dutch Dakota Association (DDA), maar stond sindsdien met een kapotte motor in een hangar op Schiphol Oost. Daar moet het toestel nu weg.

De stichting, die nu nog rondvliegt met één DC-3, heeft zelf niet het geld of de ruimte om het toestel op te knappen. De Doornroosje werd tot voor kort gesponsord door KLM, maar die heeft de steun stopgezet.

Aviodrome, onderdeel van amusementsbedrijf Libema, heeft wel de ruimte, het geld en twee motoren om het toestel op te knappen. Het museum heeft al twee DC-3's - waaronder eentje die langdurig is uitgeleend aan musical Soldaat van Oranje - maar die zijn niet luchtwaardig. Aviodrome kocht eerder al een DC-4 van DDA.

Het luchtvaartmuseum wil na een opknapbeurt en de benodigde keuringen vanaf volgend jaar weer met het toestel gaan vliegen, zonder daarbij passagiers te vervoeren. De opknapbeurt is de komende maanden voor Aviodromebezoekers te volgen.

Winterslaap
Het toestel (PH-DDZ) werd in 1987 van Malta naar Nederland gehaald. DDA hield het in 1944 gebouwde C47 (de militaire versie van de DC-3) lang in winterslaap - vandaar de naam - om hem te kunnen gebruiken voor onderdelen.

Toen de stichting in 1996 een Dakota verloor bij Texel, werd de Doornroosje alsnog luchtwaardig gemaakt. In 1999 werden er de eerste vluchten weer mee gemaakt. Het toestel is geschilderd in de kleuren van Martins Air Charter, de voorloper van Martinair.

Het toestel onderweg door de Ringvaart bij Schiphol. De vleugels liggen op het voordek Beeld Libema
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden