Oud TNT-topman: pakketvervoer is onverantwoord

"We moeten ons echt afvragen of het nog houdbaar is dat onze iPhones in China worden gemaakt en vervolgens naar de consument worden gevlogen." Oud TNT-topman Peter Bakker keert zich tegen pakketvervoer.

Peter Bakker in 2005, achter de stuurkolom van een van de toestellen van pakketgigant TNT Express. Beeld anp

Als topman van de Nederlandse post- en pakketgigant TNT was Bakker tussen 2001 en 2011 nog groot pleitbezorger van mondiaal luchtvrachtvervoer.

Vijf jaar later denkt de 55-jarige Bakker er als voorman van de World Business Council for Sustainable Development, een lobbygroep voor duurzamer zakendoen, anders over. Maandag tijdens een millieu-congres op Schiphol, vroeg Bakker zich openlijk af of mondiaal pakketvervoer nog wel verantwoord is. Bakker refereerde daarbij slechts zijdelings aan de enorme luchtvloot van TNT Express.

"Als de luchtvaartsector ook zijn duurzaamheid financieel moet verantwoorden, dan is het nog maar de vraag of het model van Easyjet of Ryan­air op de lange termijn houdbaar is. Als de luchtvaart vijftig dollar moet betalen voor elke ton co2 die het uitstoot - volgens mij het absolute minimum - dan vraag ik me af of hun model nog houdbaar is."

Budgetvluchten
Bakker sprak op het Airports Going Green Congres, een Amerikaans initiatief dat voor het eerst in Europa plaats vindt. Hij kreeg er impliciet steun van Schiphotopman Jos Nijhuis, die zich eveneens afvraagt hoe duurzaam budgetvluchten zijn.

Die leiden dit jaar tot een enorme groei van het Europese vliegverkeer, waardoor Schiphol hals over kop een tijdelijke vertrekhal moet bouwen. "Dat wordt dan wel een heel duurzame hal die, nadat wij hem niet meer nodig hebben, elders kan worden hergebruikt."

Door de groei van het vliegverkeer komt Schiphol nog sneller dan verwacht aan zijn grens van 500.000 starts en landingen per jaar. Of de milieuinvesteringnen van het vliegveld, daar tegen op wegen is twijfelachtig. "We hebben al onze gebouwen van ledverlichting voorzien, er rijden dertig elektrische passagiersbussen rond en onze taxi's zijn elektrische Tesla's."

"Groene luchthavens zijn mooi, maar het is niet voldoende," aldus Bakker. "De hele reisketen moet groen worden." Hij stelde de luchthaven van Seattle als voorbeeld, die als eerste een afnamecontract voor biokerosine heeft gesloten, met de Nederlandse leverancier Skynrg.

Boekhouding
De WBCSD, waarvan zo'n tweehonderd multinationals deel uitmaken waaronder TNT, pakketrivaal UPS maar ook Shell, Akzo Nobel en Apple, pleit er ook voor dat milieubelasting verrekend wordt in de boekhouding. "Over tien jaar rapporteren grote bedrijven niet alleen hun financiele cijfers, maar bevatten hun jaarverslagen ook de waarde van hun milieubelasting en sociale verantwoordelijkheid."

Schipholtopman Jops Nijhuis tijdens congres Airports Going Green op Schiphol Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden