Oud Sluis aan kop in Lekker Top 100

Sergio Herman van driesterrenrestaurant Oud Sluis wordt geroemd om zijn lef en creativiteit. Foto GPD

AMSTERDAM - De driesterrenrestaurants Oud Sluis in Sluis (nummer 1) en De Librije in Zwolle ( nummer 2) blijven de top aanvoeren in de Lekker Top 100. Opvallende dalers in de top 10 zijn de tweesterrenrestaurants Beluga in Maastricht, De Zwetheul in Schipluiden en de Bokkedoorns in Overveen. Dat is maandag bekendgemaakt.

De Lekker is naast de GaultMillau en de Michelingids de belangrijkste culinaire uitgave van het jaar. Vooral de ranking van de restaurants is van groot belang voor de koks. De Lekker wordt over het algemeen gezien als een van de belangrijkste omdat het commercieel gezien veel invloed zou hebben. De grootste groep gasten zou een keuze maken op basis van deze glossygids.

Meest opvallende stijger in De Lekker is het Rotterdamse restaurant Ivy, dat in een klap binnenkomt op nummer 20. Eerder al werd chefkok François Geurds van Ivy - voormalig souschef van de driesterrenzaak The Fat Duck - geroemd door de GaultMillau als veelbelovend. Een week later riep SpecialBite zijn zaak uit tot meest bijzondere restaurant van Nederland.

Dat Sergio Herman van Oud Sluis en Jonnie Boer van De Librije nog steeds eenzaam aan de top staan, heeft volgens Lekker-hoofdredactrice Makkie Mulder te maken met hun creativiteit op topniveau. ''Zij koken op zeer hoog niveau en hebben een opvallend eigen stijl en dat is ook waar ze aan vasthouden''. Ondertussen zijn ze volgens Mulder enorm creatief, maar laten ze zich graag beïnvloeden door wat er aan nieuwe trends vanuit het buitenland op hen afkomt.

Dat de tweesterrenrestaurants dalen in de top 10 is niet omdat er 'gehusseld' moet worden. ''Ze zijn niet minder goed dan vorig jaar, maar andere koks hebben het afgelopen jaar net wat meer lef en creativiteit getoond, waardoor ze door anderen zijn ingehaald. Het liefst zouden we de top 20 in de top 10 willen persen, maar dat gaat nu eenmaal niet.''

In de volle breedte constateert Mulder de ontwikkeling naar duurzaamheid. ''Waar eerder de vergeten groenten en streekproducten op de kaart werden gezet, zijn het nu vooral duurzame producten. Mede door de economische crisis, hebben veel chef-koks en restaurateurs de kaarten opnieuw geschud. Ze zijn toen vooral naar het product gaan kijken om daar veel meer van te gebruiken: van kop tot staart.'' (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden