Oud-hoofdredacteur News of the World gearresteerd

Andy Coulsen, de voormalig hoofdredacteur van News of the World, zal vanmorgen worden gearresteerd wegens zijn vermoedelijke directe rol in het telefoonschandaal van het Britse boulevardblad. Ook zal een tweede, ongenoemde, persoon door de politie worden aangehouden.

Coulson bij het verlaten van Downing Street 10 in januari dit jaar. Beeld
Coulson bij het verlaten van Downing Street 10 in januari dit jaar.

Dit meldt de Britse krant Guardian op donderdagavond. De politie zou Coulsen op donderdag hebben gevraagd om zichzelf op vrijdag aan te geven bij een politiebureau in Londen. Hij zal daar worden verhoord. De krant meldt dat het wordt aangenomen dat de ex-journalist daarna op borgtocht zal vrijkomen. De politie zal ook een tweede persoon arresteren, maar de naam van diegene wordt nog niet vrijgegeven omdat dit het politieonderzoek kan dwarsbomen.

Ontkenning

Coulsen trad af bij News of the World op de dag dat zijn royaltyverslaggever Clive Goodman de gevangenis inging wegens het illegaal aftappen van voicemailberichten van Britten. Dit was in januari 2007. De voormalig hoofdredacteur ontkende indertijd alle betrokkenheid bij het afluisterschandaal en werd vervolgens Hoofd Communicatie op Downing Street 10 voor de Britse premier David Cameron. In januari van dit jaar trad hij alsnog af omdat nieuwe berichtgeving over het hackingschandaal hem in diskrediet brachten.

Deze week werd bekend dat, naast leden van de Koninklijke familie en anderen beroemdheden, ook telefoons van ondermeer terreurslachtoffers en een vermist meisje werden afgeluisterd. De telefoons werden door de populaire krant gehackt om nieuwtjes te scoren uit de berichten die op de voicemail van de slachtoffers waren achtergelaten. News of the World ging zo ver om berichten te wissen om plaats te maken voor nieuwe boodschappen.

Opheffing
De arrestatie van de voormalig hoofdredacteur komt daags na Rupert Murdoch, eigenaar van News of the World en de grootse mediamagnaat van Groot Brittannië, aankondigde de krant het komend weekend te zullen opheffen vanwege het schandaal. De Britse premier heeft intussen een onafhankelijk parlementair onderzoek naar de kwestie gelast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden