'Organisaties Noord/Zuidlijn werken langs elkaar heen'

De miljoenentegenvaller die dreigt door de problemen bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn lijkt zijn oorzaak te hebben in het langs elkaar heen werken van de betrokken instanties en bedrijven.

D66-er Bart Vink wil van wethouder Litjens weten hoe ervoor gezorgd kan worden dat de Noord/Zuidlijn wel gaat rijden in juli.Beeld Elmer van der Marel

Raadslid Bart Vink (D66), die de afgelopen jaren de aanleg van de Noord/Zuidlijn kritisch volgde, eist komende week uitleg van wethouder Pieter Litjens in de gemeenteraad. "Zijn er niet te veel instanties betrokken? Communiceren zij wel voldoende met elkaar?"

Nadat Vink via Het Parool vernam dat problemen met de beveiligingssystemen van het Amsterdamse metronetwerk niet alleen de Noord/Zuidlijn raken, maar ook de planning van de toekomstige werkzaamheden op het Zuidasdok kunnen beïnvloeden, heeft hij het onderwerp op de agenda laten plaatsen voor komende woensdag.

Verouderde beveiliging
Vink maakt zich grote zorgen over de onheilspellende berichten over de Noord/Zuidlijn. Die hangen samen met het feit dat de nieuwe lijn gaat rijden op een nieuw beveiligingssysteem, terwijl de Oostlijn en de Ringlijn het de komende jaren nog zullen moeten doen met de verouderde beveiliging.

Twee systemen binnen één netwerk is op zichzelf al ingewikkeld, maar bij station Zuid, waar de Noord/Zuidlijn en de Ringlijn van hetzelfde baanvak gebruik maken, is de scheiding zeer moeilijk uitvoerbaar. Het extra werk brengt risico's met zich mee voor de planning van de werkzaamheden van het Zuidasdok, waarbij niet alleen de A10 wordt verbreed en ondertunneld, maar ook station Zuid fors wordt uitgebreid.

De situatie is zeer zorgelijk, zegt Vink. "Zowel Zuidasdok als Noord/Zuidlijn zijn enorm belangrijk voor de stad, die projecten hebben we echt hard nodig. Maar dan moet het werk wel goed worden afgestemd. Mijn indruk is dat er steeds aanpassingen worden gedaan die onvoldoende met elkaar worden besproken. Het mag niet zo zijn dat de uitkomst is dat de uitbreiding van het station straks op de lange baan wordt geschoven."

Financieel risico
Vink wil weten hoe Litjens ervoor gaat zorgen dat beide projecten volgens de huidige planning kunnen worden volbracht. "Er zijn ergens fouten gemaakt en ik hoop niet dat die bij de gemeente liggen. Daaruit volgt natuurlijk de vraag: loopt de stad ook een financieel risco? En zo ja: hoeveel gaat het ons dan kosten? Ook op die vraag wil ik goede antwoorden, want als wij als gemeenteraad gerustgesteld worden, wil ik er wel op kunnen vertrouwen dat het allemaal klopt."

Lees ook: Volgend jaar rijdt de Noord/Zuidlijn, maar hoe?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden