Orcs in de rij voor nieuwe Warcraft

Drukte vannacht bij Media Markt Rotterdam, waar de eerste exemplaren van de nieuwe Warcraft-expansie worden verkocht. Foto ANP/Marco de Swart Beeld
Drukte vannacht bij Media Markt Rotterdam, waar de eerste exemplaren van de nieuwe Warcraft-expansie worden verkocht. Foto ANP/Marco de Swart

ROTTERDAM - In het centrum van Rotterdam waren vannacht honderden fans van het online-computerspel World of Warcraft op de been. Het filiaal van Media Markt aan het Binnenwegplein was door fabrikant Blizzard/Activision aangewezen tot één van de officiële locaties voor de lancering van Wrath of the Lich King, de tweede uitbreiding van het spel.

In Londen, Madrid, Parijs en Berlijn speelden zich soortgelijke taferelen af. Een enkeling had zich verkleed als gnoom, elf, orc of dwerg om daarmee een gesigneerde editie van het spel in de wacht te slepen. De 21-jarige Rotterdammer Melvin kwam als orc en voldeed ruimschoots aan de voorwaarden. Hij kreeg de speciale editie. ''Ik ga het meteen spelen.''

Op een groot scherm konden de wachtenden voorstukjes zien. De 22-jarige Moniek uit Spijkenisse vond de fragmenten er goed uitzien. ''Het was de moeite waard om vanaf half tien in de rij te staan.'' Met drie vrienden ging ze vannacht tot een uur of vier uur spelen.

World of Warcraft is een zogenoemde Massively Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG), waarbij groepen spelers via internet alleen of samen spelen. De virtuele wereld van Warcraft heeft elf miljoen abonnees wereldwijd, die daar ongeveer twaalf euro per maand voor betalen. Blizzard/Activision is eigendom van het Franse mediaconcern Vivendi.

Sinds het spel in 2004 op de markt kwam, is het 's werelds meest gespeelde MMORPG. In 2005 en 2006 was World of Warcraft het best verkochte pc-spel. De eerste uitbreiding, The Burning Crusade, was in 2007 het snelst verkochte pc-spel ooit. Binnen 24 uur vlogen ruim 2,4 miljoen exemplaren over de toonbank, in de eerste maand ongeveer 3,5 miljoen stuks. Ontwikkelaar Blizzard verwacht dat de nieuwe uitbreiding de snelst verkopende game-release ooit zal worden. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden