Plus

Oracle voelt zich thuis in 'inschikkelijke' stad Amsterdam

Hoe voldoe je zowel aan de radicaal andere IT-wensen van bedrijven als aan de eisen die benodigde medewerkers stellen? Oracle vond het antwoord in Amsterdam.

Herman Stil
Carlos Roman (links) en René van Stiphout in het nieuwe Oraclekantoor Beeld Carly Wollaert
Carlos Roman (links) en René van Stiphout in het nieuwe OraclekantoorBeeld Carly Wollaert

Amsterdam is de achtste wereldstad waar Carlos Roman voor de Amerikaanse IT-gigant Oracle neerstrijkt - een doorgewinterde IT'er is immers een mondiale nomade. Maar in geen van zijn eerdere standplaatsen kocht Carlos Roman een huis. Hier wel.

"Ik was verbaasd over het gemak waarmee ik in Amsterdam alle papieren kon regelen, een dokter kon vinden en een hypotheek kon afsluiten. Eigenlijk is alleen Singapore wat dat betreft vergelijkbaar met deze stad."

De Puerto Ricaan, Oracle-veteraan met achttien jaar op zijn cv, is één van de ruim vierhonderd werknemers die het Amerikaanse IT-bedrijf de afgelopen jaren naar de Nederlandse hoofdstad zond.

Verhuizing
"We hebben bij Oracle wel wat ervaring met het begeleiden van nieuwe medewerkers op het gebied van hun verhuizing," zegt topman René van Stiphout van Oracle Nederland. "Maar zo veel mensen in zo'n korte tijd was best een uitdaging. "

"Huisvesting vinden is in Amsterdam voor iedereen lastig. Veel mensen zijn neergestreken in de regio Amstelveen, Haarlem. En we hebben een collega die aan kitesurfen doet, die woont in Zandvoort."

Amsterdam stond niet boven aan de lijst van Oracle toen het bedrijf op zoek ging naar een geschikte Europese stad om een nieuw kantoor te vestigen; de hoofdstad stond aanvankelijk zelfs helemaal niet op de lijst. "Er was een aantal steden in beeld, waaronder Kopenhagen, Berlijn en Manchester," zegt Van Stiphout. "Amsterdam kwam er betrekkelijk laat bij. Maar de gemeente heeft goed haar best gedaan de stad bij ons op de kaart te zetten."

Van Stiphout noemt Amsterdam een 'inschikkelijke' stad. "Het heeft de vibe van Berlijn, de internationale uitstraling van Londen en de bereikbaarheid van Frankfurt. Maar het is vooral een overzichtelijke, toegankelijke stad. Er kwamen hier een heleboel elementen samen die wij heel belangrijk vinden."

Grootste obstakel leek het gebrek aan beschikbare kantoorruimte. "We hadden uiteindelijk verschillende opties in de stad, maar wilden het liefst in een pand in het centrum zitten."

Dat kwam goed uit, want Amsterdam wilde per se een waardevolle huurder voor het voormalige gemeentekantoor aan de Nieuwe Vaart - pal tegenover het Scheepvaartmuseum - dat vanwege de gemeentelijke reorganisatie was vrijgekomen.

Meditatieruimten
Het voormalige gemeentekantoor is nu een kleine maand open. Oracle biedt er clouddiensten aan voor bedrijven in de Benelux, Duitsland, de Alpenlanden en Scandinavië.

"We hebben meer dan vierhonderd hoogopgeleide mensen hier naartoe gehaald, het merendeel van buiten Nederland," zegt Roman, die de Amsterdamse vestiging leidt. "Het zijn mensen met een academische achtergrond. Niet alleen millennials, maar ook mensen met een gezin."

400

Oracle heeft ruim vierhonderd medewerkers, veelal uit het buitenland, naar Amsterdam gehaald.

De medewerkers vormen de top van de IT-markt. "We zochten ervaren mensen, die het liefst ook uit de start-upwereld komen, zodat ze weten wat het is om te ondernemen en zelfstandig te werken. Mensen die een volgende stap in hun carrière willen maken."

Deze groep IT'ers is zeer geliefd bij technologiebedrijven. "Onze medewerkers moeten we dus best wat goeds kunnen bieden. Een werkplek in Amsterdam telt dan mee."

Het is een andere generatie werknemers dan Oracle lang trok, millennials die meer bezig zijn met een goede balans tussen werk en vrije tijd dan de generatie daarvoor. Dus biedt de nieuwe vestiging een goed geoutilleerde gym, meditatieruimten en allerhande cursussen, van akoestische gitaarles tot krav maga, een verdedigingssport.

Specifieke wensen
De komst naar Amsterdam maakt deel uit van een veel grotere operatie waarbij de Amerikaanse IT-gigant het roer drastisch omgooit.

"Onze industrie verandert zo snel dat technologie heel anders wordt geconsumeerd dan een paar jaar geleden," zegt Van Stiphout. "De tijd dat we enkel de IT-diensten van bedrijven moesten regelen, is voorbij. Evenals de tijd dat wij de klant moesten overtuigen dat ze ons nodig hadden. Of dat wij hun handje moesten vasthouden tijdens de samenwerking."

"Nu komen er afdelingen van bedrijven bij ons met heel specifieke wensen, waar wij een antwoord op moeten hebben. Vragen van medewerkers die zich met de logistiek van een bedrijf bezighouden, of met personeelszaken."

"Dat betekent dat wij zowel de technische kennis als de kennis van een bepaalde branche direct in huis moeten hebben. Hier zitten niet alleen techneuten, maar ook mensen met een specifieke kennis van een bepaalde bedrijfstak, logistiek bijvoorbeeld of personeelszaken."

"Mensen die begrijpen wat het voor een ondernemer uit zo'n branche betekent om clouddiensten te gebruiken. Door die kennis in teams te combineren, kunnen we de wensen van klanten snel vertalen in technische mogelijkheden."

"Naar deze mensen zijn we heel specifiek op zoek geweest en dat is nieuw voor ons. Als ze geen IT-kennis hadden, was dat niet direct een bezwaar. Die brengen wij hen wel bij."

Oracle maakt dus een enorme ontwikkeling door, vindt ook Oracle-veteraan Roman. "Toen ik achttien jaar geleden bij Oracle ging werken, had je niet over meditatieruimten of mindfulness moeten beginnen," zegt Roman. "Nu zijn ze ingeburgerd en horen ze bij ons bedrijf en bij onze manier van werken."

Wat doet Oracle?

Oracle behoort met onder meer Microsoft tot de grootste aanbieders van IT-diensten voor bedrijven, instellingen en overheden in de wereld, met een jaaromzet van 37,7 miljard dollar en 138.000 werknemers.

Circa 1500 daarvan werken in Nederland, waarvan 1050 bij Utrecht, waar Oracle net een nieuw hoofdkantoor heeft betrokken, naast de ruim 400 in de nieuwe Amsterdamse vestiging en zeven bij een dependance in Almere.

Het veertig jaar geleden opgerichte Oracle adviseert bedrijven hoe ze hun activiteiten het beste kunnen automatiseren, levert hen de benodigde software en bijbehorende diensten als beveiliging en - vanouds - ook de apparatuur die dit allemaal mogelijk maakt.

Met de opkomst van virtuele diensten schuift ook Oracle steeds meer richting de 'cloud' op.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden