Opta valt binnen bij NL Energie
AMSTERDAM - De toezichthouders Opta en Consumentenautoriteit hebben invallen gedaan bij de Nederlandse Energiemaatschappij. Zij verdenken het bedrijf ervan op onwettige wijze via de telefoon klanten te werven.
De NEM, die zich tegenwoordig NL Energie noemt, zegt sinds 2 juli 'onder publieke druk' te zijn gestopt met haar omstreden belpraktijken. De Opta en de Consumentenautoriteit vielen vorige week woensdag binnen bij callcenters die werken voor NL Energie. Aanleiding zijn klachten van consumenten over de agressieve belmethoden waarmee NL Energie op klanten jaagt.
''Wij onderzoeken of NL Energie zich wel houdt aan de wettelijke regel dat zij consumenten moeten vragen of zij wel gebeld willen worden,'' aldus woordvoerder Cynthia Heijne van de Opta.
Bij de Consumentenautoriteit zegt Rita Buit dat 'diverse signalen' zijn binnengekomen over mogelijke overtredingen van de regels die de consument beschermen, zoals de plicht de gebelde te informeren over de juiste tarieven, en hoe de consument weer af kan komen van een contract. ''Dat wordt nu onderzocht.'' De eigenaren van NL Energie, Pieter Schoen (33) en Harald Swinkels (33) laten weten momenteel vooral klanten winnen via advertenties. ''Nederland is een beetje belmoe,'' zegt Schoen.
Een campagne met Natasja Froger als boegbeeld haalde zestigduizend klanten binnen; een vervolgactie met Maurice de Hond passeerde deze week nogmaals de zestigduizend, meldt het tweetal. In totaal stellen zij meer dan 420.000 klanten te hebben. Zij ontkennen berichten dat zij het bedrijf te koop hebben aangeboden en daarom zoveel mogelijk klanten proberen te krijgen. (MARC LAAN)