Opsporingsdiensten tappen 42 keer bij XS4ALL

Opsporingsdiensten hebben in 2012 in totaal 21 telefoongesprekken van klanten van XS4ALL afgetapt. Ook werd 19 keer het internetverkeer en twee keer het e-mailverkeer van een klant afgetapt, zo liet de internetprovider donderdag weten.

Beeld anp

XS4ALL publiceerde voor het eerst de vorderingen van de opsporingsdiensten zoals politie, FIOD en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst. Die van de AIVD en MIVD zijn niet meegenomen, omdat die onder het staatsgeheim vallen.

De diensten vorderden verder 86 keer klantgegevens zoals telefoonnummers en IP-adressen. XS4ALL moest 21 keer verkeersgegevens, zoals informatie wie met wie belt of mailt, verstrekken. Alle providers zijn verder verplicht om elke dag een kopie van hun gehele klantenbestand op te sturen naar het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT).

Relatief
Volgens een woordvoerder van XS4ALL heeft de provider geen idee of het nu gaat om relatief veel of weinig taps, aangezien het pas de eerste keer is dat er wordt geteld door het bedrijf zelf. Wel hoopt hij dat ook andere providers de vorderingen van de opsporingsdiensten publiceren.

In april maakte hostingreus Leaseweb al bekend hoeveel vorderingen de politie bij het bedrijf had gedaan. Het ging om 200 vorderingen over 2012, waaronder 175 aangaande kinderporno. Google maakt als sinds enkele jaren het aantal vorderingen bekend. Ook Twitter en Microsoft publiceren deze gegevens. Provider Ziggo laat weten niet van plan te zijn om de vorderingen te publiceren, omdat dit de taak van het ministerie van Justitie is.

2,7 miljoen vragen
Het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) maakt zelf ook ieder jaar bekend hoeveel vorderingen zij doet. In het jaarverslag van 2012 blijkt dat het in totaal om ruim 2,7 miljoen vragen gaat. In 2011 waren dat er nog 2,3 miljoen en in 2004, toen de Wet vorderen gegevens telecommunicatie net was ingevoerd, waren dit er nog geen 1 miljoen.

Privacywaakhond Bits of Freedom vindt de gegevens die het CIOT jaarlijks verstrekt niet transparant genoeg. 'Het gaat dan om álle vorderingen bij álle aanbieders van telefonie (zoals KPN en T-Mobile), álle aanbieders van toegangsdiensten op internet (zoals UPC en Ziggo), álle aanbieders van hostingdiensten op internet (zoals Leaseweb en Proserve) én álle aanbieders van diensten óp het internet (zoals Hyves en Paypal). Bovendien wordt geen onderscheid gemaakt naar rechtsgrond', zo schreef Bits of Freedom eind vorig jaar. Toen het ministerie van Justitie hier geen gehoor aan gaf, riep Bits of Freedom bedrijven op hier zelf meer openheid over te verschaffen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden