Update

Oproep aan K3: stop met kinderreclame voor ongezond eten

Fanmail van de Alliantie Stop Kindermarketing voor de nieuwe bandleden van K3: stop kinderen te verleiden ongezond te eten. Ook de gemeente Amsterdam heeft zich aangesloten bij de alliantie.

De drie nieuwe leden van de meidengroep: Klaasje, Hanne en Marthe Beeld anp
De drie nieuwe leden van de meidengroep: Klaasje, Hanne en MartheBeeld anp

De coalitie van consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen roept de popgroep op om geen reclame meer te maken voor producten die slecht zijn voor kinderen, zoals chips, koek, ijs en snoep.

De Consumentenbond stelt dat de meidengroep bekend staat om grootschalige merchandising zoals puzzels, paraplu's en wekkers. Ook is het merk K3 te vinden op diverse eet- en drinkproducten zoals chips (Croky K3 hartjes), hagelslag (K3 hagel met hartjes), koekjes (Jules Destrooper), ijsjes (K3 IJsboerke) en snoep (K3 Red Band). 'Allemaal producten met veel zout, suiker en/of vet.'

De bond maakt zich zorgen omdat bekend is dat kindermarketing werkt. Directeur Bart Combée: 'Wij vragen de nieuwe leden van K3 het goede voorbeeld te geven en kinderen juist te stimuleren een gezond voedingspatroon aan te leren. Dat kunnen zij doen door hun populariteit te lenen aan gezonde producten zoals groente en fruit.'

De woordvoerders van K3 laten weten dat Studio 100 (het overkoepelende productiebedrijf) 'altijd nauwgezet' de richtlijnen van de overheid volgt. 'Daarnaast zijn we aan het bekijken hoe we ons beleid kunnen finetunen in functie van de veranderende inzichten op het vlak van voeding.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden