Oppositie hakt in op minister over 'soap' rond Stint-drama

De oppositiepartijen in de Tweede Kamer hebben felle kritiek op het optreden van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen rondom haar besluit om de elektrische bolderkar Stint van de weg te halen.

Cora van Nieuwenhuizen Beeld anp

Van Nieuwenhuizen (VVD) deed dat kort na het trieste ongeluk met de Stint op een spoorovergang in Oss, op 20 september. Vier kinderen verloren daarbij het leven, en een vijfde kind en de begeleidster raakten ernstig gewond.

Volgens Van Nieuwenhuizen was het, na een eerste onderzoek, verantwoord om de elektrische bolderkar aan de ketting te leggen. "Er was geen zekerheid meer over de technische staat van het voertuig en er was sprake van ongeregistreerde aanpassingen aan het ontwerp. We weten niet precies welke Stints er rondrijden, door gebrek aan toezicht."

Inmiddels is duidelijk dat de bewindsvrouw ingreep ondanks een ingetrokken verklaring van een medewerkster van een kinderdagverblijf in Amsterdam (waar ook problemen waren met de Stint) en een waarschuwing van haar eigen staatssecretaris, Stientje van Veldhoven.

Overdreven
Die personen meldden allebei dat informatie over de onveiligheid van het voertuig door de verkeersinspectie (ILT) wellicht overdreven zou zijn. Er zou ten onrechte zijn gesproken over een 'op hol geslagen' Stint in Amsterdam. De minister rapporteerde deze twijfels niet direct aan de Tweede Kamer.

"Het is in en in triest dat zo'n vreselijk tragisch ongeluk moet leiden tot dit debat," aldus PVV'er Roy van Aalst die een motie van wantrouwen overweegt tegen Van Nieuwenhuizen.

De PVV'er spreekt van 'een puinhoop op het ministerie'. "Bewindslieden gaan rollebollend over straat, het is gênant. Ik weet niet meer wie ik moet geloven. De PVV is klaar met deze verschrikkelijk slechte soap."

De minister zegt in een reactie dat ze de ingetrokken verklaring vanuit het kinderdagverblijf en de waarschuwing van de staatssecretaris wel degelijk heeft meegewogen. Maar dat maakte geen verschil voor haar besluit tot een rijverbod. De bewindsvrouw van de VVD geeft toe dat ze deze informatie snel mee had moeten nemen in een Kamerbrief.

"Ik betreur het dat dit niet is gebeurd, hoewel het niet belangrijk was." Van Nieuwenhuizen heeft altijd de intentie om de Tweede Kamer goed en zo snel mogelijk te informeren, beweert ze.

Vervoer van pakjes
GroenLinks wil weten of alle informatie over de veiligheid van de Stint met de Tweede Kamer is gedeeld en of die correct was. "Vervoer van kinderen is wat anders dan vervoer van pakjes." Volgens de SP heeft de minister met haar rijverbod 'de vlucht naar voren gekozen' om jarenlang falen van het toelatingsbeleid goed te praten.

De PvdA maakt zich vooral zorgen over de gevolgen voor de kinderdagverblijven. Kamerlid Gijs van Dijk: "Wat we niet begrijpen is dat Van Nieuwenhuizen dit stevige besluit neemt met grote gevolgen, maar vervolgens niet met hulp komt richting de kinderdagverblijven. Dan zegt de minister vrij kil dat de kinderopvang de (financiële) gevolgen zelf moet oplossen."

Van Nieuwenhuizen betreurt dat ze in de communicatie kil is overgekomen, laat ze weten aan de Tweede Kamer. "Ik deel de zorgen van de kinderdagverblijven en heb de branche goed en veilig geïnformeerd."

De minister heeft begin oktober zelfs gekeken naar mogelijkheden om alternatief vervoer aan te bieden via de gemeenten, maar dat is niet gelukt. Van Nieuwenhuizen zegt nog steeds mee te willen denken over een oplossing.

De coalitiepartijen willen vooral vooruitkijken. Hoe gaat de minister het systeem aanpassen zodat nieuwe voertuigen in de toekomst goed worden gekeurd en steeds weer controles moeten ondergaan als er aanpassingen aan worden gedaan?

Verkeersveiligheid voorop
Kamerlid Rutger Schonis: "Bij D66 staat verkeersveiligheid voorop. De toelating op de Nederlandse weg lijkt wel een soort tombola en moet duidelijk worden verbeterd. De Stint is duurzaam en goed alternatief, maar dit vervoermiddel moet wel gecontroleerd worden en deugen."

Van Nieuwenhuizen heeft al aangegeven zo snel mogelijk duidelijkheid te willen bieden over of en hoe de Stint weer veilig de weg op kan. "Daar hebben we de uitkomsten van het nu lopende, uitgebreide onderzoek van TNO voor nodig. Ik verwacht die rond de jaarwisseling."

D66 en ook de VVD zouden - zo mogelijk - graag snel onderzoeksresultaten ontvangen, liefst eerder dan rond de jaarwisseling. "Veiligheid moet voorop staan, maar ik besef dat kinderdagverblijven nu dagelijks dure busjes moeten huren om kinderen te vervoeren", aldus liberaal Remco Dijkstra.

De bewindsvrouw belooft TNO tot haast te manen. Het besluit van minister Van Nieuwenhuizen om de Stint van de weg te halen, is volgens de rechter in ieder geval terecht genomen. Wel moet de minister haast maken met een definitief besluit, aldus de rechter donderdag.

Fabrikant omgevallen
De opvangorganisaties en ouders willen het liefst zo snel mogelijk dat de Stint weer de weg opkomt, desnoods met een aantal verbeteringen. Begin deze week werd al bekend dat de fabrikant omvalt door het rijverbod voor de elektrische bolderkar.

De Stint werd in november 2011 toegelaten tot de openbare weg. Keuringsdiensten hadden wel kritiek op het apparaat, omdat Stints breder zijn dan de toelatingseisen. Bovendien is het de vraag of het goed is dat personen van zestien jaar of ouder zonder enige rijopleiding op een veilige manier kinderen kunnen vervoeren.

De stint Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden